Att infartsparkera innebär att man ställer bilen vid bussen eller tåget och fortsätter till jobbet med kollektivtrafik. Infartsparkering minskar trafiken – och ger miljövinster. Under vintern har Storstockholms Lokaltrafik, SL, genomfört testprojektet "Smart Infart" i närförorten Sickla, där man med mobilen i centrum försökt få fler att infartsparkera.

– Vi vill använda mobilen för att underlätta för blandresenärerna, de som ibland tar bilen och ibland åker kollektivt, att ställa bilen oftare, säger projektledare Mats Nyström.

I testprojektet fick 160 resenärer tillgång till en mobilsajt som de kunde logga in på med en pinkod. På sajten fanns bland annat realtidsinformation om hur många parkeringsplatser som var lediga.

– Det gör att man kan se hur många platser som finns kvar redan när man lämnar barnen till dagis. "Sex platser kvar – då ska jag nog hinna".

Han berättar att det finns tre utmaningar med att få fler stockholmare att infartsparkera. Den första är tillgängligheten – att det ska finnas en plats ledig när resenären kommer. Den andra är synliggörandet: Var finns hållplatsen? När är nästa avgång? Den tredje utmaningen är hur man belönar de som väljer att parkera och åka vidare kollektivt.

– Tanken är att fila ner osäkerhetströsklarna kring parkering och hur man reser vidare. Och det krävs belöningar, för man är obenägen att förändra sina resvanor. Det räcker inte med att sätta in extrabussar. Vi vill ge resenärerna känslan av att det är smidigt, att vår mobilsajt är något som hjälper dem med livspusslet, säger Mats Nyström.


SL valde en mobilsajt framför en app till projektet "Smart Infart" eftersom det fortfarande är många som inte har de senaste mobiltelefonerna.

För att lösa tillgänglighetsproblemet satte SL upp bommar vid infartsparkeringen, som bara kunde öppnas med ett SL-kort. Och utöver informationen om lediga platser fanns en belöning på mobilsajten: tre av platserna gick att boka. Dessutom fanns en skylt på motorvägen som visade antal lediga parkeringsplatser och när nästa anslutning skulle avgå.

För att göra mobilsajten ännu mer nyttig har SL valt att samarbeta med ägaren till Sickla Köpcentrum, där infartsparkeringen ligger, och med Nacka kommun. Tillsammans har man kopplat på erbjudanden och bonustjänster. Resenärerna har till exempel kunnat boka tandläkartid på mobilsajten, de har fått erbjudanden om en gratis kopp kaffe och rabatter, de har kunnat förbeställa mat i lunchrestaurangen med mera.

– I framtiden kan man även tänka sig att matkassen står packad och klar när du kommer, att du identifierar dig med ett mobilt id och blir debiterad automatiskt, säger Mats Nyström. Det går att göra precis hur mycket som helst när det här är utrullat.

När Internetworld pratar med Mats Nyström pågår utvärderingen av projektet. Under juni ska SL:s ledning fatta beslut om huruvida Smart Infart ska rullas ut skarpt och på fler platser.

– Jag tror att kopplingen mellan mobilen och kollektivtrafiken kommer att bli ännu starkare i framtiden, säger Mats Nyström.

Fakta

Omsättning: 13,8 miljarder kronor (2009)
Antal anställda: 983 (31 dec 2009)
Mobilsajt: Wap sedan 2003, sajten mobil.sl.se sedan början av 2006.
Antal besökare mobilsajten: ca 40 000 per vecka
Antal besökare webbplatsen SL.se: ca 950 000 per vecka