1. Googles operativsystem Android kommer allt starkare och kommer sannolikt att gå om Iphone. Fler mobiltillverkare använder Android eftersom det är ett öppet system.
2. Design blir viktigare. Telekombranschen har länge varit starkt teknikorienterad. Det har Iphone vänt upp och ner på. Mobil design handlar inte längre bara om hårdvaran – användargränssnittet har blivit viktigt. I dag konkurrerar man inte med teknik utan med användarupplevelse.
3. Betalningar med mobilen är på gång och kommer att bli viktiga i framtiden. Bankerna har tillsammans, genom det gemensamt ägda bolaget Finansiell ID Teknik, tagit fram ett mobilt bank-id. Swedbanks kunder kan redan idag använda denna lösning för att betala på ett antal mobilsajter. I nästa steg kommer kunden att kunna göra banköverföringar, betala räkningar, bekräfta kortköp med mera med sitt mobila bank-id, säger Anders Pettersson, chef internet- och mobilbanken på Swedbank. Andra med betallösning för mobilen är till exempel Payex och Auriga.
4. Streckkoder. Mobiler som kan läsa streckkoder kommer att betyda mycket för detaljhandeln. Koderna kopplas till produktinfo, eller information och kontaktuppgifter till en butik. Prisjakt är en svensk föregångare: med hjälp av telefonens kamera kan man läsa av streckkoden på produkter och hitta lägsta priset.
5. Positionering öppnar för nya spännande tjänster. Inte minst inom mobil marknadsföring, där positionering ökar relevansen på erbjudande. Och inom sociala medier, där sociala positioneringstjänster som Gowalla och Foursquare redan tagit plats på marknaden.
6. Appar är här för att stanna – oavsett den hajp de är inne i nu. Appar är ett utmärkt alternativ till mobila sajter när man behöver en smart funktion som inte stöds av en vanlig mobilsajt – och när användaren ska kunna komma åt informationen offline.
7. Nu kommer marknadsföring i mobilen på allvar. Många har varit skeptiska ("mobilen är för personlig"), men möjligheten att dra nytta av positionering gör mobilreklamen mer intressant än någonsin.
Enligt en rapport från analysföretaget Berg Insight kommer antalet användare av mobila banktjänster i världen totalt att växa från 55 miljoner användare 2009 till 894 miljoner användare under 2015.
Det innebär en tillväxttakt på cirka 59 procent i snitt per år. I Europa väntas mobilbankerna främst fungera som ett komplement till internetbankerna.
__________________________________________________
Googles position som sökmotor är globalt ännu starkare i mobilen än på webben. Och sökjätten förbättrar hela tiden den mobila sökfunktionaliteten.
I maj 2009 hade man 96 procent av marknaden och under samma månad i år hade den siffran ökat till 98 procent.
Källa Statcounter, gs.statcounter.com
__________________________________________________
Gartner spår att Android kommer att bli den näst populäraste operativsystemet i smartmobiler 2012. Nummer ett är och förblir Symbian.