Fyndiq.se ska svenskarna, som namnet antyder, kunna fynda varor till rabatterade priser. Varorna är restlager som e-handlare inte har fått sålt.
– Det är som Ullared fast på nätet, säger Dinesh Nayar, vd för Fyndiq, som driver företaget tillsammans med fyra andra. Bland dem e-handlaren och grundaren till sajten Ehandel.se, Dan Nilsson.

I dagsläget säljer ett hundratal e-handlare varor via sajten och nu gäller det att driva trafik.
– Det ena ger det andra. Har du bra produkter och ett bra utbud så genomförs köp och då är det en intressant kanal för e-handlarna. Nu gäller det att få igång de här hjulen parallellt, säger Dinesh Nayar.

För att locka potentiella köpare, som Fyndiq har identifierat till främst kvinnor 25-49 år, satsar företaget på lokal tv-reklam och planerar för nationell tv-reklam från årsskiftet.

Och Fyndiq siktar högt, i nivå med Tradera och Blocket.
– En ödmjuk tredjeplats brukar vi säga, säger Dinesh Nayar.

Han menar att den största skillnaden mellan Fyndiq å ena sidan och Blocket och Tradera å den andra, är att e-handlaren inte tar någon risk då Fyndiq inte tar ut någon avgift utan endast tar betalt för såld vara.
– Där har inte Blocket samma incitament, menar han.

– Vi riktar in oss på de svårsålda produkterna och hos oss frontar inte e-handlaren. Som e-handlare har du Tradera och Blocket som kanal för att dra besökare till den egna sajten och sälja ordinarie sortiment.

Fyndiq har en färdig integration i E-butiks och Nordisk E-handels e-handelsplattformar, som tillsammans har runt 2 500 e-handlare. Det innebär att e-handlaren har en Fyndiq-knapp synlig i sitt system som, när man klickar på den, skickar produktbilder och kategoritexter till Fyndiq. Informationen granskas och skickas tillbaka till e-handlaren för godkännande innan produkten läggs ut.

Fyndiq har även utvecklat ett gränssnitt som andra e-handlare kan integrera i sina system.

Vid försäljning av en vara tar Fyndiq 15 procent av försäljningspriset och som högst 100 kronor per vara. Kunden betalar direkt till Fyndiq som skickar vidare orderinformationen till e-handlaren, men som slipper hantera kundsupporten.

Fyndiq har diskuterats flitigt i forumet på sajten Ehandel.se i sommar och där har det bland annat framkommit kritik för hur mycket företaget vill ta betalt av e-handlarna för att sälja varor.

Från början hade ni tänkt ta 25 procent av försäljningspriset vid såld vara, varför ändrade ni det till 15 procent?
– Med den respons vi har fått och de diskussioner som har pågått i forumet har vi gått tillbaka och tittat på våra kalkyler. Där var 25 procent från början ett måste, men vi vill nu ändå testa 15 procent och se hur det går.

– Vi kommer med största sannolikhet att fortsätta med det, men eftersom vi står för en stor del av risken är det ändå ingenting som är helt självklart och det krävs stora försäljningsvolymer.

Ni öppnade upp Fyndiq.se i lördags, men enligt uppgifter har sajten legat nere i helgen.

– Under hela söndagen, vilket var otroligt irriterande. Den serverlösning vi har hade nertid på 10 timmar, vilket är lång tid utan att få information. Vi tittar över andra lösningar för det är inte acceptabelt.

Arbetet med Fyndiq startade i oktober förra året och har hittills finansierats av pengar från samarbetspartnerna Tim Svensson och Tom Svensson från E-butik, Runar Wahlgren från Nordisk E-handel och före detta Tradedoubler-chefen Carl Johan Grandinson, som idag driver mediebyrån Bark Stockholm. Idén till Fyndiq kommer från grundaren Fredrik Norberg som själv är e-handlare och som köpte in ett parti vietnamesiska bambuvaser han aldrig fick sålt.