Hela 73 procent av de amerikanska företagen använder ett verktyg för webbanalys, enligt Forrester. Men det är ingen vild gissning att de allra flesta bara skrapar på ytan när det gäller att använda funktionerna och möjligheterna till djupgående analys.
Alla företag har olika förutsättningar, och nu kan du anpassa analysverktyget för att analysera rätt saker för er. Ställ in vilka segment som är relevanta för din webbplats och vilka rapporter du behöver för att kunna fatta rätt beslut. Då kommer du att hitta guldkorn och nya insikter i data som tidigare doldes under de generella rapporterna.
Företaget Historiska Media ger ut tidningar och böcker som till exempel Allt om Historia, Militär Historia och Populär Historia. De använder de avancerade funktionerna i Google Analytics för att fatta sina affärsbeslut.
– Utgångspunkten är att trimma marknadsföringen så gott det går. Vi arbetar sedan något år tillbaka med ett relativt väl utbyggt rapportsystem, där vi ställer internetmarknadsföringen mot annan marknadsföring, i första hand för att dra in nya prenumeranter, säger vd Erik Osvalds.
Utvecklingen har gått snabbt sedan Google öppnade de nya funktionerna i höstas.
– För ett år sedan hade vi inte de här rapporterna. Nu är det en självklarhet. Vi går igenom dem tillsammans varje vecka. Det sker en successiv kunskapsökning, säger Erik Osvalds.
Erik Osvalds på Historiska Media samarbetar med Gustav Bergman på Kanban Marketing.
I utvecklingen av arbetssättet tar Historiska Media hjälp av webbanalyskonsulten Gustav Bergman på Kanban Marketing.
– När man väl fixat trafiken så är det konverteringen man ska lägga kraft på. Där kan man, med ganska enkla förändringar, fördubbla konverteringsgraden och då kostar varje kund hälften så mycket.
Vid optimering av sidorna kan det ofta vara väldigt små skillnader som avgör resultatet.
– Testa en annan placering av ett utropstecken, justera en färg, ändra en rubrik. Varje förändring kan öka konverteringen med 50-100 procent. Då är det bra att ha en anpassad rapport i Analytics, så att man väldigt snabbt och lätt kan kolla den förändring man jobbar med, säger Gustav Bergman.
Med hjälp av den snabba återkopplingen kan utvecklingsprocessen gå allt snabbare.
– Jag har varit med om att göra förändringar på en sajt som ökat konverteringsfrekvensen med 600 procent. Det gör förstås jättestora skillnader på den totala effekten och hur mycket pengar man kan betala för en besökare.
Att använda anpassade rapporter och avancerade segment kanske kan kännas som en tidskrävande satsning – fler siffror att analysera står inte överst på många önskelistor.
Sarah Andersson är chef för kundrelationer på Media Analys, och hon möter ofta klienter som inte lyckats prioritera de avancerade funktionerna i sitt analysverktyg.
– Många företag som fått hjälp med att installera Google Analytics har aldrig fått någon riktig förklaring till hur det fungerar. Det är ett väldigt omfattande verktyg. Det är också svårt att veta vad som är en bra eller dålig avvisningsfrekvens, tid på sajten, konverteringsfrekvens, och så vidare, säger hon.
När företagen har ett behov av att förbättra sin uppföljning är det sällan verktyget som sätter gränserna.
– Är det så att du inte hittar exakt den jämförelse du behöver så går det att fixa. De flesta tycker att den information de orkar hantera redan finns i standardrapporterna. De avancerade funktionerna är väldigt spännande och intressanta, men det blir mer för dem att göra, säger Sarah Andersson.
Men i och med att konkreta affärer prioriteras allt mer i webbarbetet så får webbanalysen en allt mer framträdande roll.
– Först pratade man om trafik, sedan blev det viktigt med relevant trafik. Nu på senare tid har konverteringstänket blivit mycket viktigare. Nu kör kunderna till exempel tre olika erbjudanden som cirkulerar, och så följer vi upp målomvandlingar eller e-handel, beroende på hur långt man kan följa processen, säger Sarah Andersson.
Visst tar det tid att bygga upp sitt uppföljningssystem, men affärsnyttan är uppenbar.
– Det handlar om att skapa konkurrensfördelar. Vilka sidor fungerar bäst? Det gäller att dra slutsatser, lyfta fram erbjudanden, jobba med texterna och göra alla sidor mer lika dem som fungerar bäst, säger Sarah Andersson.
Gustav Bergman på Kanban menar att de avancerade funktionerna i Analytics på sikt kan spara tid i beslutsfattandet:
– Du måste hela tiden tänka företagsekonomiskt. Du kan göra allt hur avancerat som helst, men din tid kostar ju också pengar. De här anpassade rapporterna sparar tid helt enkelt. Sedan beror det på hur stor trafik du har och vad du får ut av din sajt – det avgör hur stor idé det är att bygga anpassade rapporter.
Att använda de avancerade funktionerna är egentligen bara ett sätt att sammanställa den befintliga informationen på ett lättillgängligt sätt.
– Mycket av det här är en ren tidsbesparing. Det handlar inte om ny information, utan en sammanställning av information som fanns tidigare – men du behöver inte borra ner dig i många olika rapporter för att få fram den, säger Gustav Bergman.
Och om man har en stor mängd data att aktivt analysera så är varje tidsbesparing välkommen.
– När du har kampanjen som ett segment så kan du se den i instrumentpanelen, och du ser den i alla rapporter direkt. När man har tidspress och vet att det spenderas tusentals kronor varje dag, så gäller det att man snabbt kan följa upp det, säger Gustav Bergman.