I höst kommer troligen Apples Ipad till den svenska marknaden. För sajtägare betyder det ytterligare en plattform att anpassa sin sajt till. Men hur gör man – och vad är det som kan gå fel när en besökare kommer med en Ipad?

– Det mest uppenbara är att Flash inte funkar på Ipad. Är din sajt byggd med Flash är du helt körd. Det har varit en nedåtgående spiral för Flash de senaste åren, men det finns fortfarande många Flash-sajter, säger Adam Gerthel, projektledare på webbyrån Odd Hill i Malmö.

Hans råd till den som har en Flash-baserad sajt är att allra helst byta ut Flash helt – om man kan få ihop den ekonomiska kalkylen kring en sådan omgörning. Rent tekniskt är det idag inget problem att istället bygga funktionaliteten med annan teknik.
– Det man tidigare bara har kunnat göra i Flash kan man idag göra i andra, mindre prestandakrävande tekniker.

Driver man en webbshop bör man definitivt överväga att plocka bort Flash, råder Adam Gerthel, och gärna även skapa en särskild Ipad-anpassad sajt där köpet fungerar smidigt.

Men även utan Flash kan Ipad förändra användarupplevelsen på en sajt. En skillnad mot hur man surfar med dator är att Ipaden även visar sajten på höjden. Ställer man ”paddan” på högkant anpassar sig skärmen och sajten visas som en långsmal sida, istället för på bredden.

Formatet när man läser sidan på höjden kallas portrait, och breddformatet kallas landscape. Man kan kontrollera hur sidan visas genom att ange olika utseenden för portrait och landscape. Man bör ha i åtanke att navigeringen blir annorlunda när sajten trycks ihop till ett långsmalt format. Har man mycket information i toppen på sidan kan det bli svårt att navigera, och man kan behöva disponera om innehållet.

En annan faktor att ta hänsyn till är att man inte surfar med mus när man använder Ipad, utan använder pekskärmen.
– Funktioner som är anpassade till mus kan bli krångligare på en Ipad, säger Adam Gerthel.

Att anpassa sajten till pekskärmssurfande kommer att bli riktigt viktigt först om tre fyra år, tror Adam Gerthel. En sådan anpassning är betydligt mer omfattande och är inte befogad idag, när produkten inte ens finns på marknaden.
– Men vi har redan idag en kund där fyra procent av besökarna surfar in från sin Iphone. Det kommer bara att bli viktigare. Man bör vara beredd på att Ipad kommer att förändra standarden, säger Adam Gerthel.

Vilka bör satsa på en Ipad-anpassning?

– Välbesökta hemsidor bör vara förberedda. Till exempel tidningssajter och andra välbesökta sidor – sajter som uppdateras ofta och som besökarna läser i olika situationer. För dem kan det vara värt att göra en anpassning rent ekonomiskt, plus att besökarna förväntar sig att sidorna ska funka i Ipad. För en stor ­aktör är detta en förhållandevis liten investering att ta, för att slippa risken att inte hänga med.

4 kontrollfrågor
– funkar din sajt på Ipad?

  • Hur uppfattas sajten när Ipad ställs på högkant?
  • Funkar det att surfa med pekskärm?
  • Finns det Flash-element som inte fungerar på Ipad?
  • Funkar sajten med 1024x768 skärmupplösning?