“Om vi alltid sätter att hjälpa våra användare först, även om vi inte förstår hur vi kommer tjäna på det, så kommer vi tjäna på det”, säger Martin Deinoff från webbyrån Creuna.

Under sin dragning pratade Martin Deinoff och Fredrik Marcus om hur gamla kommunikationsvägar påverkar även onlinevärlden.

“Jag skäms ibland. Vi har haft banners, webbens motsvarighet till stortavlor. Vi har haft kamanjsajter som kommer gå till historien som minst värde för pengarna någonsin”, säger Martin Deinoff

“Som användare har vi skapat taktiker och strategier för att slippa skiten. Företagen reagerar med att skruva upp volymen och betalar mer och mer för utrymmet som funkar sämre och sämre”, fortsätter han.

Fredrik Marcus presenterade ett futuristisk koncept på scenen i form av en teleporteringsmaskin som hämtar hem böcker från Amazon. Framtidens teknik är snart här...

Han fortsatte att visa exempel från Stockholm.se som Creuna jobbat med en längre tid.

“Det är som ett pricerunner för kommunala tjänster”, säger Fredrik Marcus.

Ett av modeorden i webbsammanhang är transparens. Creuna delade med sig av sina tumregler för transparens i företagets kommunikation.

1. Tala alltid sanning.
2. Var tydlig, även om det dåliga.
3. Använd oberoende källor.
4. Låt användare kommentera och bedöma.
5. Håll en mänsklig och ärlig ton.

När du vill kommunicera och ha en dialog måste du tänka på följande aspekter enligt Creuna.

1. Lyssna först, tala sedan.
2. Uthållighet och snabbhet är viktigt.
3. Öppna upp dialogen.
4. Tänk på att användarna väljer tid och plats.
5. Låt de som kan något tala.

Vidare presenterade Creuna ett gäng case från sina kunder bland annat i form av mobiltjänster åt SL.se.

Effektivitet, transparens, dialog och upplevelse måste vara ledorden i kommunikationen.