Än så länge är det mest “twittertomtar” som ägnar sig åt det här enligt Pontus Jeppsson. Det är en ny sorts tjänst som bygger på geografisk position och nu har även Facebook gett sig in i det genom Facebook places, som än så länge bara finns i USA.

Mobilen är en unik kanal som alltid är med, alltid på, blixtsnabb och vet var den här.

“Det är den enda mediekanal som hela tiden är medveten om var den finns i världen. Men vi har inte förrän nu hittat sätten att använda den vetskapen”, säger Pontus Jeppsson.

Alla mobiler kan positioneras, även om de inte har gps. Mobilnätet kan också lokalisera mobilen genom mobilmasterna. Det funkar bäst i städerna där masterna står tätt.

Omsättningen för geotjänster spås explodera de närmsta åren och vanliga gps-navigatorer kommer mer och mer att ersättas av mobiler.

Vad kan man använda geotjänster till?

Kartor och navigering
Eniro och Google Maps är stora tjänster. Apoteket har en tjänst som heter Pollenkollen som visar pollenhalter i olika områden. Wayne’s Coffee och McDonalds är andra företag som har egna appar som visar avstånd till närmsta café eller restaurang.

Sociala geotjänster
Gowalla och Foursquare är exempel på tjänster som folk använder men som är ganska nischade och smala. Google Latitude är Googles tjänst för att visa var ens vänner befinner sig. Den svenska tjänsten Lociloci är ett annat exempel. Det finns exempel där du kan se var dina barn håller hus, om de kommit till skolan i tid.

Geobaserat sök
Det finns inget företag i världen som baserat mer på mobilt än Google, säger Pontus Jepsson. På samma sätt som att man ser till att ens information är lätt tillgänglig för Google, så måste man numera vara sökbar geografiskt, där man är.

Positionsstyrd marknadsföring
Det handlar om att kunna nå människor som är på en viss plats med erbjudanden. Kundklubbar är ett exmpel. SF Bio har testat att skicka ut erbjudanden inom en radie från en viss biograf, till medlemmar i kundklubben.

Geogodis
Vad som helst där man använder position som grädde på moset. Det kan till exempel handla om att-göra-tjänsten Remember the milk där man kan knyta att göra-listor till olika platser. Vissa saker kanske man ska göra på stan, och vissa ska man göra på jobbet.

“Taxi Stockholm har världens bästa app. Den består bara av en knapp - “boka taxi hit och nu”.

Det är viktigt att tänka på de etiska riktilinjerna som branschorganisationen Morgan har tagit fram. Du kan positionera användarna om de själva godkänner det. Det är egentligen allt man behöver veta. Det man behöver göra idag är att få användarna att vilja positionera sig.