Twitter handlar om dialog. Tjänsten har 100 miljoner användare och det tillkommer ungefär 370 000 nya användare varje dag. Det postas 90 miljoner tweets varje dag och 25 procent innehåller länkar. I Sverige är det många mediemänniskor och konsulter som använder Twitter.

– Twitter är en väldigt kunskapsdelande kanal. Folk delar mycket länkar och information, säger Ulrika Rudqvist.

Dell jobbar med en outlet på twitter. De säljer datorer direkt via twitter genom sitt twitterkonto Delldeals.

Restaurang Ängavallen sköter kundtjänst via Twitter. Många av deras gäster har twitter och för dem är det enklare att boka bord via Twitter än att ringa.

– Varför inte finnas där kunderna finns?, säger Ulrika Rudqvist.

Chevrolet är extra intressanta enligt Ulrika.

– De har utsett Adam Denison som twitteransvarig och han är väldigt oprententiös. Han peppar på ett bra sätt och det handlar om att ha den kommunikation som finns i kanalen. Man behöver inte ha sitt stela sätt att kommunicera som ett företag på sin webbplats.

Basketlaget Chicago Bulls använder Twitter. De uppdaterar sitt flöde även när det inte är matcher för att upprätthålla ett intresse.

Misstag som många företag gör på twitter

– Ingen information om vem som äger twitter-kontot. Vem är det som lägger till mig? Varför ska jag läsa det här? Man måste ge en anledning till människor att följa eller vilja komma tillbaka.
– Man skyddar sina tweets så att folk måste godkännas för att se dem. Hela poängen med sociala medier är transparens. Det blir inte lockande att följa ett konto som är skyddat.
– Input overload. Guy Kawasaki har spöktwittrare. Han kan twittra en gång i minuten ibland och skickar ut tankar och länktips. Det vill inte folk ha. Han kanske kommer undan med det för att han är ett stort namn, men folk vill inte ha alla uppdateringar från samma person.
– RSS-sjukan. Många använder twitter för att låta bloggens flöde publiceras. Det blir väldigt opersonligt. Man måste blanda det med saker som man bara skriver på twitter.
– Design. Många företag lägger bara upp en logga. Vi äter med ögonen och väljer det som ser gott ut. Det tar tio minuter men det gör er sida mer välkomnande.
– Hashtags. Ett sätt att kategorisera twitter-inlägg. Det finns företag som missbrukar det genom att tagga sina inlägg med helt irrelevanta taggar för att nå till fler personer. Det stör bara.
– Monolog. Skriver folk om en, svara på det. Lägg till folk som verkar intressanta för ert nätverk. Annars finns det ingen poäng att ha twitter överhuvudtaget.