I slutet av juni hade Euroflorists sida omkring 500 medlemmar. Mindre än två månader senare var antalet 4 750. Ökningen beror främst på en kampanj kring mors dag där Euroflorist gav bort en rabattkupong på blommor. Rabattsatsen ökade ju fler som anslöt sig till ett morsdagsevent som Euroflorist skapat på Facebook.


Frida Sandin, kommunikationschef på Euroflorist

– För varje 500 nya deltagare höjde vi rabatten med en procent. När kampanjen slutade landade rabatten på 12 procent. Och många som deltog i eventen har vi fått över till vår sida på Facebook senare, säger Frida Sandin, kommunikationschef på Euroflorist.

När Euroflorist började annonsera sitt morsdagsevent gick de ut brett. Men när de märkte att det mest var kvinnor som nappade begränsade de målgruppen till enbart kvinnor.
Euroflorist vill inte uppge några siffror kring kampanjen, men säger att morsdagskampanjen gick plus, sett till den försäljning som rabattkoden genererade. Dock var inte försäljningen det centrala målet i kampanjen.


Laszlo Vargas, ansvarig för Euroflorists onlinekampanjer

– Direktordermässigt är inte Facebook volymdrivande för oss, det är mer ett kommunikationsverktyg. Vi tycker det är viktigare att få in ”likes” till vår sida och skapa kvalitativa och lojala varumärkesfans. Det är genom relation och varumärke vi får in de stora volymerna i långa loppet, säger Laszlo Varga som är ansvarig för Euroflorists onlinekampanjer.

Att lägga annonspengar på att få in fler fans har betytt mycket för att få upp aktiviteten på Euroflorists fansida snabbt. Det gick trögt att starta helt organiskt från början, men morsdagskampanjen har gett en snöbollseffekt som gör att Euroflorists sida nu även växer utan annonsering.

– Därför har vi nu trappat ner på annonseringen och sänkt det CPC vi betalar. När året är slut får vi summera och se om det är värt att lägga mer på Facebook-annonseringen eller om vi ska låta det växa helt organiskt, säger Laszlo Varga.