3 steg till lyckade Facebook­-annonser

  • Var tydlig. Utrymmet för copytext är begränsat till 135 tecken. Var så tydlig som möjligt, budskapet behöver vara enkelt att förstå.
  • Sätt av tid. Facebook-annonsering är tidskrävande och det tar tid att lära sig att göra rätt.
  • Rikta annonserna. Utnyttja de styrningsmöjligheter som finns genom att ange exempelvis intressen, kön och ålder på dem du vill nå. Man kan också välja att rikta vissa kampanjer enbart till dem som följer ens Fan Page.

Så riktar du dina Facebook-annonser
Det är enkelt att skapa en annons på Facebook och du kan välja bland många olika parametrar för den målgrupp du vill nå. När du anger dina preferenser för vem som ska se annonsen får du direkt information om hur många personer som ­ingår i målgruppen.

  • Geografisk plats. Du kan välja hela Sverige, eller lista vilka städer du vill rikta dig mot. Du kan också ange hur många kilometer från staden/ ­städerna som mottagarna ska bo.
  • Ålder. Lägsta ålder är 13 år.
  • Kön. Män, kvinnor eller alla. Alternativet trans­person finns inte på Facebook.
  • Relationsstatus. Singel, förlovad, i en relation, gift.
  • Utbildningsnivå. Universitetsexamen, universitetststudier eller gymnasiestudier.
  • Arbetsplats (ange fritt organisation).
  • Du kan också ange intressen och ”likes”, födelsedatum, språk och om de personer du vill nå är intresserade av män eller kvinnor.

Din prislapp
Annonspriserna sätts genom bud­givning, på samma sätt som i Google ­Adwords. Du bestämmer en daglig ­budget. Facebook föreslår, utifrån din dagsbudget, ett lämpligt klickbud, men det kan du själv justera.

Du kan välja att visa annonsen ­löpande eller specifika dagar. Betalning sker i förskott med kort, om du inte begär att bli fakturakund.