1. Avsätt tid för uppföljning. Se över resurserna för att följa upp publiceringen på Youtube. Youtube är ett socialt medium, så dialog är viktigt. Någon i organisationen bör ha ansvar för Youtube-kanalen och se till att kommentarer besvaras. Problemet med en obesvarad kommentar är inte bara att en person inte får svar – utan att alla som läser kommentarerna ser att företaget underlåtit att svara.

2. Gör! Experimentera och prova dig fram för att förstå hur Youtube fungerar. Fundera kring din strategi, men fastna inte för länge i den processen. Fastna heller inte i teknikfrågor – det går att skicka upp filmer i vilket format som helst, Youtube gör om dem till andra format.

3. Följ statistiken via statistiktjänsten Youtube Insights. Får ni in rätt besökare?

4. Lägg upp en publiceringsplan för hur ofta ni ska publicera material.

5. Skapa en egen kanal. Det ger en gemensam statistik på filmerna och gör det lättare att hålla ihop kommentarerna. Utnyttja också möjligheten att samla filmerna i olika spellistor.

6. Förbättra indexeringen av filmerna genom tydliga rubriker och texter. En bra Youtube-rubrik är rakt på, så att Google förstår vad filmerna handlar om. Se även till att texten på kanalen synkar med filmerna som läggs in, och med texten ni skriver in när ni puffar för filmerna på Facebook och Twitter.


En enkel videokamera räcker
Det är inte tekniken utan innehållet som är viktigt när man producerar material för Youtube. En vanlig videokamera räcker gott. Ska man handla ny utrustning rekommenderar Erik Ekholm på Skapa att man skaffar en HD-kamera som kan spela in i widescreenformatet 16:9.

Det är viktigt att komplettera med en bra mikrofon eftersom ljudet ofta är ett större problem än bilden.
– Inspelningen ska inte ha för hög kvalitet – då ser det ut som en reklamfilm. Det kan vara förtroendeskapande med en lite sämre film, särskilt om det handlar om ett kundvittne, säger Erik Ekholm.
När det gäller format kan man skicka upp filmer i vilket format som helst – Youtube gör ändå om filmerna till andra format. Det bästa är att skicka upp så högupplösta filmer som möjligt.


Missbruk – hur gör man?
När man lägger ut material på Youtube tappar man kontrollen över hur det publiceras. Bloggare och andra webbplatsägare kan bädda in en film på sin sajt utan att be om godkännande. Vad gör man om filmen hamnar i helt fel sammanhang?

– Man ska börja med att be sajten att ta bort filmen. Funkar inte det kan man ta ner den egna filmen eller anmäla felaktig användning till Youtube. Vi får mycket frågor om detta, men jag har fortfarande aldrig sett att det har hänt. Dock brukar Youtube vara snabba med att agera om någon till exempel gör en kopia av en film, gör om den och lägger ut, säger Erik Ekholm på webbyrån Skapa.