Blendtec producerar mixers (engelska ”blenders”) och i filmerna testar Blendtecs vd om olika produkter går att förstöra i mixern. En av de senaste filmerna är försöket att mixa Apples senaste Iphone.
– Denna helt Youtube-drivna kampanj har sjudubblat Blendtecs försäljning sedan kampanjstarten 2006, säger Erik Ekholm på Skapa.

Ett bra svenskt exempel är Rolighetsteorin från svenska Volkswagen, en kampanj som till stora delar är Youtube-baserad. Rolighetsteorin går ut på att det är lättare att förändra människors beteende om man gör det roligt. Utifrån detta koncept har man bland annat låtit klä upp en trappa i Stockholms tunnelbana som piano – komplett med toner som ljuder från trappstegen. Experimentet filmades och las ut på Youtube. (66 procent fler valde trappan framför rulltrappan!)

Ett helt annat exempel är ABB, som lagt upp en Youtube-kanal för sin produkt Robotstudio – en mjukvara för robotprogrammering. Kanalen når ut till en smal internationell målgrupp med information och kundvittnesmål.

Länkar till kampanjerna: