Det har länge talats om möjligheterna med mobila betalningar. När det gäller handel på nätet begränsas de än så länge oftast till sms-betalningar där mobiloperatörerna står som avsändare till slutkund.

Men det pågår verksamhet på flera håll. Klarna har startat en tjänst för mobila betalningar där en samlingsfaktura skickas till kunden i slutet av månaden. Payex har en mobil lösning klar för e-handlare, men som ännu inte har marknadsförts mot den målgruppen.

– Vi har hittills mest fokuserat på fysiska betalningar, men konceptet fungerar även för internetköp, säger Mikael Hellberg, produktutvecklare på Payex som berättar att funktionen är färdig och ska lanseras under hösten.

– Då kommer vi att fokusera på vissa typer av e-handlare och paketera tjänsten vertikalt, säger Mikael Hellberg, men han vill inte gå in på vilket segment av e-handeln det gäller.

Den mobila betalfunktionen går till så att man som kund registrerar sig hos Payex och laddar sitt konto med pengar genom kortbetalning, direktbetalning, ocr-betalning eller en refillkod från Pressbyrån eller 7-eleven. Själva mobilbetalningen sker i en applikation i mobilen där man anger den kod som man får på skärmen vid ett e-handelsköp.

Hittills har Payex installerat och använt systemet fysiskt i universitetsvärlden där studenterna gör många småköp som till exempel kaffe, kopiering och utskrifter.
I mars i år öppnade Klarna sin mobiltjänst Klarna Mobil och körde igång med företag som Spotify och Cdon.

– Vi såg på marknaden att mobilbetalningar är något som konsumenten tycker om, men att det är väldigt kostsamt för butiken. Dessutom har många abonnenter kontantkort och det är inte säkert att det finns saldo för köp, och företagsmobiler är ofta stängda för sms-betalning, säger Magnus Fredin, europeisk försäljningschef på Klarna.

Idag är ett 20-tal företag anslutna till tjänsten och Klarna använder sin befintliga kunddatabas genom sin fakturatjänst för att koppla mobilnummer till personer för att verifiera kunderna. Finns de inte med i registret får kunden själv registrera sig hos Klarna för att aktivera mobila betalningar.

Klarnas lösning går ut på att kunden betalar med mobilen genom att knappa in sitt mobilnummer på en e-handelssajt för att därefter få ett sms med en kod som hon anger på sajten. Den faktiska betalningen sker via faktura i slutet av månaden där alla belopp en kund betalat med mobilen läggs ihop.

För att som företag få använda tjänsten tar Klarna tio procent av köpeskillingen, och ett avtal löper på 24 månader med tre månaders uppsägningstid.