Däremot är det inte säkert att företaget kommer att fortsätta använda tjänsten, eftersom mobilbetalningar kostar.

– Det är en kostnadsfråga och vi får se vad nästa steg blir. Men vi är i alla fall nöjda med tjänsten, säger Mikael Olander, vd för Cdon Group där Cdon, Lekmer, BookPlus, Gymgrossisten, Bodystore, Nelly och LinusLotta ingår.

I dagsläget betalar mindre än hälften av de kunder som hyr film med mobilen, men Mikael Olander menar att det är en ökande andel. När testfasen ska avslutas kan han inte säga, men efter det ska tjänsten utvärderas. I framtiden kan den eventuellt användas till att betala även andra produkter på Cdon.

– Problemet med sms-betalningar har varit och är fortfarande kostnadsbilden, även om Klarna Mobil är på rätt väg, säger Mikael Olander.

Till skillnad från klassiska sms-betaltjänster som kan kosta upp till 25 procent av försäljningspriset när operatören och betaltjänsten har fått betalt, tar Klarna tio procent.

– Det är svårt för oss att ge bort så mycket av en produkt med små marginaler. För oss gäller det att hamna på en nivå vi kan hantera.

Idag tar Cdon ut en extra krona i avgift vid mobilbetalning, men har inte upplevt att kunderna tycker att det är ett problem.
– Vi har inte hört något alls om det. Den lilla feedback vi har fått har varit positiv och hade inte betalningarna funkat så hade vi fått mejl och telefonsamtal.

Mobilbetalningarna är ett komplement till kortbetalningar och gör det enklare att betala småsummor. Rent praktiskt funkar det så att kunden knappar in sitt mobilnummer på produktsidan och får ett sms med en kod som hon skriver in i ett kodfönster på Cdon.com. Köpen samlas sedan ihop och skickas i en faktura till kunden i slutet av månaden.

– Tjänsten är lättanvänd och det var vad vi var ute efter när vi startade. Det skulle vara så snabbt och enkelt som möjligt att komma igång och titta på filmen.