En av de starkaste trenderna inom publiceringssystem idag är efterfrågan på integrerade system där man slipper dubbelpublicering. Det säger Martin Edenström, verktygsoberoende konsult, som i flera års tid bevakat den svenska marknaden för publiceringssystem på nyhetssajten MKSE.com. Trenden gäller framför allt företag som bedriver e-handel.

Martin Edenström, MKSE.com. – Man vill inte behöva lägga tid på att byta data och bilder mellan systemen eller att flera anställda gör samma saker, men i olika system. CMS:et ska vara integrerat med e-handelssystemet, säger Martin Edenström.

När flera system integreras uppstår behovet av ett nav – ett gemensamt gränssnitt för den digitala kommunikationen. Konkret handlar det om en dashboard där man med en och samma inloggning kan redigera alla organisationens sajter: kampanjsajter, utvecklingsmiljöer, externa webbplatser och intranätet.

Helst vill man även kunna läsa av och publicera i sociala medier via samma plattform, tycker Martin Edenström. En annan trend han märker av är att allt fler organisationer vill ha tillgång till realtidsstatistik i sitt verktyg.

På formsidan är en viktig nyhet möjligheten att ha egendesignade typsnitt där texten fortfarande är sökbar för sökmotorerna. Sådan teknik bör ett publiceringsverktyg ha stöd för idag.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning