Robin Teigland hade tur.
Hon skulle, om hennes forskningshandledare fått bestämma, studerat företagsstruktur på Ericsson. Men det verkade för tråkigt så istället hamnade hon på Icon Media Lab i slutet av 1990-talet och fick uppleva den första internetboomen från insidan. Och det var där hon fick upp ögonen för kraften i informella nätverk på internet.

När hon intervjuade programmerarna fann hon att de använde forum och messageboards på nätet för att utbyta information och göra sitt jobb bättre.

Idag är Robin Teigland docent på Handelshögskolan i Stockholm och forskar om dagens digitala nätverkskultur. Utvecklingen har gjort det lättare för Robin Teigland att studera sina informella nätverk. Förr var hon tvungen att bli insläppt i de sammanhang hon ville studera.

Men hon berättar också att även om verktygen utvecklas i snabb takt så fungerar de informella nätverken på ungefär samma sätt som de gjorde innan sociala medier slog igenom.

– Om man ska förstå de grundläggande principerna så spelar det ingen roll om det är Facebook, Twitter eller en gammaldags mejlinglista man tittar på, säger Robin Teigland.

Principerna beskriver hon som följer: de informella nätverken är självreglerande. Människor är bra på att känna in vad som passar och inte passar att dela med sig av.

Många företag och organisationer är rädda att släppa kontrollen och låta anställda använda öppna nätverk i jobbet, men det är väldigt sällan som anställda skriver sådant som är olämpligt, utan nätverkandet är självreglerande, säger hon.

Nästa princip handlar om kontroll. Det går inte att kontrollera eller styra nätverkandet. Till exempel går det inte att beordra människor att engagera sig i nätverk. Det måste finnas andra drivkrafter hos personerna. Som till exempel att uppmärksammas av kollegor och vänner och få bekräftelse på det man kan, vilket är en vanlig drivkraft.

Den tredje principen som Robin Teigland formulerar är att för att få något så måste man ge. Det funkar inte att komma in i ett nätverk och bara ta för sig utan att bidra själv. Då blir man oftast inte särskilt populär.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Docent på Handelshögskolan i Stockholm.

Studerar hur vi påverkas och kan använda oss av digitala nätverk, bland annat genom det kommande projektet Nordic Worlds.

Läs mer om Robin Teigland och projektet Nordic Worlds på nordicworlds.net