När Internetworld gav byrån Deasign i uppdrag att göra om en sajt föll valet på Ticnet.se. Det är Sveriges största marknadsplats för biljetter till evenemang.

Men upplevelsebranschens konkurrens om kundernas tid är hård. Nätet har gjort flygbiljetter lika enkla att köpa som konsertbiljetter – och till skillnad från evenemangen har flygresorna blivit billigare för varje år. Denna utmaning fick Deasign att vilja tänka nytt kring Ticnets digitala närvaro, med fokus på musikevenemangen.

– Idag säljer Ticnet biljetter rakt upp och ner. Vi tycker att de ska gå från att sälja biljetter till att sälja upplevelser. Med det menar vi att de bör vidga tidsperspektivet och ta ett större helhetsansvar för upplevelsen – både före, under och efter ett event, säger Anna Rosang, strateg på webbyrån Deasign i Stockholm.

Sett till trafikutvecklingen har Ticnet.se gått svagt uppåt de senaste åren. Från 2008 till 2010 har trafiken ökat med i snitt tre procent. Samtidigt har konkurrenten SF ökat sin trafik med 27 procent.
– En aktör som är så stor och har ett så starkt varumärke som Ticnet borde ha haft en liknande trafikutveckling som SF, säger Anna Rosang.

För att vända trenden har Deasigns förslag två huvudpunkter. Den ena är att Ticnet går ut i fler kanaler än idag, för att finnas där målgrupperna finns.

– Det gäller att vara uppsökande och proaktiv och inte sitta och vänta på att kunderna ska komma till Ticnet.se, säger AD Jonas Theder.
Den andra är att Ticnet borde ha högre relevans i sina erbjudanden, för att hjälpa kunderna hitta den del av Ticnets evenemang som just de är intresserade av.

– Det är nog ganska vanligt att man läser om en konsert i tidningen efter att den gått och ­tänker ”Fan, där borde jag ha ­varit”. Det problemet vill vi lösa, säger Daniel Flodman, AD på Deasign.

Vilken sajt vill du göra om? Mejla internetworld@idg.se

Fakta

Verksamhet: webbyrå
Grundat: år 1999
Säte: Stockholm
Affärsidé: Skapar digitala lösningar som hjälper företag att bygga relationer med sina kunder och utveckla sin affär på den digitala arenan.
Kunder i urval: Tre, SF, ABF
Antal anställda: 40
Hemsida: http://deasign.com/