Sökjättens Sverigechef Stina Honkamaa blir fotograferad i entrén för ett styrelseuppdrag när vi är på väg in på Kungsbron 2 i centrala Stockholm. Vi är på Googles kontor och trots att företaget i grunden är amerikanskt märks det att vi är i Sverige.

Lokalen speglar mycket av det vi uppfattar som svenskt – som röda stugor, björkar och kullersten. Fokus ligger dock på smarta svenskar. Både bokstavligt, i form av Googles medarbetare, och bildligt, i form av alla konferensrum som är namngivna efter svenska innovatörer som har bidragit till landets och världens utveckling.

I Anders Celsius rum hittar vi en världskarta som visar aktuell temperatur runt om i världen. Självklart också i Mountain View i Kalifornien, där Googles huvudkontor ligger. I ett annat konferensrum har stolarna bilbälten för att symbolisera flygingenjören Nils Bohlins arbete med trepunktsbältet.

De många konferensrummen, som också används för att kunna jobba ostört, bokas via Google Kalender och är utrustade med den senaste tekniken för videomöten – allt för att kunna hålla nära kontakt med högkvarteret i USA. I övrigt består arbetsplatsen av en öppen kontorsmiljö.

Det är tyst och lugnt på Google-kontoret den här förmiddagen. Det beror delvis på heltäckningsmattan med Google Maps-mönster i ingenjörernas korridor, men också för att det inte är så mycket folk på plats. Någon jobbar hemma, andra sitter i ett konferensrum, säljare är ute på säljmöten och en del av ingenjörerna kommer inte in förrän efter lunch för att delvis jobba samma tider som kollegorna i USA. Lokalen rymmer i dagsläget ett 60-tal personer och det anställs nya hela tiden. I skrivande stund finns tio platsannonser ute.

– Det har varit en utmaning att bli mer tillgängliga i takt med att vi växer, säger Googles nordiska kommunikationschef Andreas Svenungsson.

Det nya kontoret är en viktig del i det arbetet. Före flytten i slutet av förra året satt Google i ett kontorshotell utan egen reception och kunde inte ta några externa samtal. Det finns ingen kundtjänst i Sverige, men nu finns åtminstone en reception som försöker svara på frågor, däribland från nyfikna personer som vill söka jobb på Google.

– Vi får tre-fem spontanansökningar per dag, säger Andreas Svenungsson och nämner att han har hört en siffra på 4 000 spontanansökningar om dagen för hela Google.

Ansökningarna skannas in och skickas till Googles huvudkontor för Europa som ligger i London. Där sker rekryteringen rent formellt, men ofta är det andra lokalanställda som gör intervjuerna i Googles rigorösa anställningsprocess.
– Det kan ta lång tid och det kan gå fort. Det viktigaste är att det blir en bra rekrytering, säger Andreas Svenungsson.

Det är personerna som räknas på Google. En av dem är 36-åriga Martin Öhman. Han är mjukvaruingenjör och jobbade tidigare på Google i Mountain View. Idag jobbar han med Google Analytics, men började på Google när företaget köpte svenska Gapminder i mars 2007 – och flyttade hem till Sverige i april i år tillsammans med resten av teamet.

– Det är ganska annorlunda att jobba här, men jag ser många fördelar med att jobba på ett mindre kontor där man lär känna alla. Därborta jobbar man mest med sitt eget team, säger Martin Öhman.

– Det man missar här är känslan att vara mitt i allt, tillägger han och syftar på sådant som föreläsningar och intressanta personer som besöker högkvarteret i Mountain View.

Längre ner i ingenjörskorridoren sitter 31-åriga Heradon Douglas med sitt team. Han kommer från Kalifornien, men sökte direkt till Google i Sverige, och utgör en av de elva nationaliteter som finns på kontoret.

Rolf Larsson, som är 36 år och en annan av ingenjörerna i teamet, berättar att deras chef sitter i London.
– Han godkänner saker, men hur vi driver projektet är upp till oss, säger Rolf Larsson.
Det tog lite tid för att få samarbetet att funka över landsgränsern, enligt honom. Inte minst med Kalifornien där det ofta sker via videomöten och digital kommunikation. Men idag är det helt inarbetat.

Parallellt med ingenjörernas korridor ligger den mer urbant inredda sälj- och marknadsavdelningen. Väggarna är skarpt gula och i ett hörn hänger graffitikonst.

Över Linda Hellqvists skrivbord hänger en stjärna med texten “I reffered a Noogler” (Noogler = new at Google). Hon är branschansvarig för företag inom bank och försäkring och har rekommenderat flera personer som blivit rekryterade till företaget. Varje dag pendlar hon från Eskilstuna och är på jobbet mellan 7 och 15 för att hinna hämta och lämna på dagis.
– Första timmen på kontoret har jag för mig själv, berättar 30-åriga Linda Hellqvist.

Hon och flera andra jobbar hemma någon dag i veckan och kommunikationschefen Andreas Svenungsson veckopendlar från Göteborg och är i Stockholm 2-4 dagar i veckan. De använder Googles verktyg som Gmail, Kalender och Dokument för att samarbeta och tror att Stockholmskontoret skapar uppåt 100 nya Google-dokument varje dag.

– Allt vi jobbar med finns i molnet, men man behöver träffas också och få det sociala, säger Andreas Svenungsson.
Han sticker inte under stol med att många jobbar mer än de utsatta 40 timmarna per vecka, men menar att målet är att göra sitt jobb, hur man sedan väljer att disponera tiden är upp till var och en.

Bortanför ingenjörskorridoren och sälj- och marknadskontoret ligger hjärtat i lokalen – Café Smörgåsbord. Där står ett pingisbord och ett fotbollsspel utplacerat i mitten av vad man kallar “torget” som symboliseras av en matta med kullerstenar.
– Det ska vara kul på jobbet och en positiv känsla. Vi har försökt skapa miljöer för att kreativiteten ska flöda, säger Andreas Svenungsson som brukar spela pingis med några av kollegorna.

– Vi måste kunna trivas och koppla av. Det är viktigt eftersom det är högt tempo och tuffa krav, och det gäller att man kan få andningshål.

I kaféet finns också kaffemaskiner med många sorter – bryggkaffe, espresso, cappucino, macchiato – och det finns alltid godis och frukt framme. I sann Google-anda har de anställda även gratis frukost och lunch varje dag. Företaget är relativt ungt, startskottet gick 1998, och grundarna kom från studentvärlden. De tog med sig den känslan in i företagsvärlden.
– Larry Page och Sergey Brin har byggt in den här kulturen från början, vilket gör att den består, säger Andreas Svenungsson.

Se bilderna från kontoret här! 


Svenska Google-kontoret har …
… ett 60-tal anställda
… 10 jobbannonser ute
… en medelålder på cirka 35 år
… många småbarns­föräldrar
… 5 föräldralediga just nu
… några fler män än kvinnor
… inga tjänstebilar, däremot transportbidrag till de anställda
… i första hand internutbildningar, men ger även möjlighet till ­externa utbildningar

Fakta