Tekniken för geopositionering i mobilen har funnits i några år – men nu börjar företag använda den på allvar. De närmaste fem åren kommer investeringarna i positioneringsbaserad marknadsföring att växa från 300 miljoner kronor till 12,6 miljarder, enligt en rapport från ABI Research.

Möjligheterna till smart marknadsföring är stora.I dag är det appar som dominerar den mobila utvecklingen, och så även inom positionsbaserad marknadsföring. Men det finns även andra sätt att dra nytta av positionen, exempelvis genom att skicka ut sms-reklam till de kunder som befinner sig i närheten av en butik.

Ett annat hett område är positioneringstjänster som Gowalla och Foursquare, appar som går ut på att användaren ”checkar in” via mobilen när de befinner sig på en angiven fysisk plats. Exempelvis kan man checka in på jobbet, på lunchrestaurangen och i mataffären – så att vännerna kan se var man befinner sig.

Här finns möjligheter för företag att göra reklam för produkter och tjänster som säljs där kunden befinner sig. Denna reklam har dock inte fått någon flygande start eftersom användandet av tjänsterna än så länge är blygsamt.

Men i USA har Facebook lanserat en liknande funktion, Facebook Places, vilket sannolikt kommer att ge positioneringstjänsterna ett rejält uppsving. Det går att dra paralleller till mikrobloggandet: fortfarande är det relativt få som mikrobloggar på Twitter, medan betydligt fler använder Facebooks statusuppdatering.

Men det finns faror med positionsmarknadsföring. En viktig avvägning är hänsyn till den personliga integriteten. Enligt en färsk undersökning från Oracle är det bara 33 procent som vill ha reklam som baseras på position, eftersom de upplever att annonserna gör intrång på deras personliga integritet.

Fakta

Det finns tre metoder för att fastställa en
användares position.

  1. GPS
  2. Wifi – ip-numret avslöjar adressen.
  3. Cell Id, vilket innebär att man utgår från den mobilmast som ligger närmast.