Eftermiddagsruschen är i full gång i Aftonbladets lokaler vid Globen i Stockholm. Vd:n Anna Settman sitter på en av redaktionsvåningarna vägg i vägg med chefredaktören Jan Helin som hon delar chefskapet över Sveriges största tidning med.
Hon drivs av lust och ilska i sitt ledarskap.

– Det finns alltid något som måste göras bättre. Jag har en drivkraft i att jag blir lite förbannad när det inte funkar. Så länge jag är lite småsur över att vi borde kunna göra saker bättre är jag kvar. Och än så länge är jag fortfarande lite förbannad.

Hon gör långa listor på det som måste förbättras, både på jobbet och hemma. Och som ledare är hon tydlig och oftast på bra humör. Surheten präglar hur hon utvecklar företaget, men inte hennes personlighet, förtydligar hon.

För Anna Settman finns det inga alternativ till att ta betalt på nätet. Aftonbladet har gjort det länge med Viktklubb.se och Plus-tjänsterna och idag står de digitala användarintäkterna för 20 procent av Aftonbladets totala intäkter. Man fortsätter att utveckla befintliga projekt, men skapar också hela tiden nya.
– Problemet är att det inte var någon som drev betalningsviljan i browservärlden från början, tycker Anna Settman.

– Men nu kommer mobila plattformar som är internetburna och där kan jag se att vi kan göra det vi alltid har varit bäst på – paketering och snabba uppdateringar. De två kompetenserna kan vi överföra till möjligheten att ta betalt för digitala tjänster, fortsätter hon.

Anna Settman säger att hon har växt upp på Aftonbladet. Hon är snart 40 och har jobbat där sedan 1993.
– Jag har hela tiden känt att jag har fått nya utmaningar. Dels beror det på den resa som Aftonbladet har gjort från att vara en papperstidning till att vara ett fullfjädrat mediehus. Dels för att jag har fått förtroendet att ha nya roller ungefär vart tredje år.

Under många år jobbade hon på Aftonbladet Nya Medier, dotterbolaget som gjorde tidningen på nätet, och var vd där fram till 2008 då hon under föräldraledighet fick frågan om att driva sammanslagningen av de två bolagen och bli vd för både print och online.
– Jag har gjort väldigt många olika roliga saker på Aftonbladet inom försäljning och marknadsföring. Inom affären. Jag känner nog affären brett inom alla dimensioner, tror jag.

Hon ser en viktig uppgift i att vara ute och missionera för att ta betalt på nätet och tycker att det är alldeles för få som följer i Aftonbladets fotspår.
– Ju mer vi kan berätta och vara öppna med, desto fler efterföljare har vi.

Och hon är glad att det är det hon får prata om under intervjun, istället för fallande upplagor.
– Det är ett förlegat sätt att förhålla sig så till ett mediehus. Det finns ingen som på allvar kan tro att man bara kan överleva på att ha en papperstidning, säger hon.

Det gäller att hitta kombinationen av digitala tjänster och pappersprodukter. Det receptet tycker hon inte att Aftonbladet har den bästa mixen av, men att de är ganska bra på det. Tidningen har tagit beprövade affärsmodeller på print och överfört dem till den digitala världen.

– Antingen kan man stanna vid att allt är nytt och okänt, eller så kan man bestämma sig för vad det är som är framgångsrikt.
Hon syftar på att Aftonbladet redan känner sina kunder och utvecklar produkter för dem, och att det i sig inte är särskilt nytt.

Fakta

Ålder: 39
Familj: man (tv-profilen och Baluba-vd:n Peter Settman), två barn och två bonusbarn.
Hennes team: marknadsdirektör, CFO, COO, annonsdirektör samt fyra affärsområdeschefer för print, webb, mobil och sport.

Bakgrund: Det första riktiga jobbet var som uthyrd sekreterare där hon tränade sin anpassningsförmåga. Efter det jobbade hon på dåvarande KF. Har varit på Aftonbladet sedan 1993. Under 2000-talet främst på dotterbolaget Aftonbladet Nya Medier där hon var vd mellan 2006-2008 innan hon slog samman bolagen och tog över vd-skapet för både print och online. Hon har tagit kvällskurser på Berghs i några omgångar och har gått ett management-program på Handelshögskolan i Stockholm.
________________________________