När MyNewsdesk lanserades 2003 låg fokus på att serva journalister på ett så bra sätt som möjligt. Efter ett par år syntes en tydlig effekt på Google
.
– Vi förstod att det var bra, berättar vd:n och medgrundaren Peter Ingman. Sedan dess har vi lagt mycket resurser på att följa Googles riktlinjer.

MyNewsdesk är en sajt med pressinformation där företag når ut till journalister. Idag jobbar tio personer med produkten, där en stor och viktig del av arbetet är sökmotoroptimeringen. Ansvarig för arbetet är CTO och medgrundare David Wennergren.

– Framför allt handlar det om att vara väldigt uppdaterad i den här världen och förstå vad som är relevant innehåll och hur det värderas av Google, säger Peter Ingman.

Enligt David Wennergren får MyNewsdesk trafik från så många som 250 000 unika söktermer varje månad.
En av de saker som MyNewsdesk jobbar med är att få kunderna att skapa mikrosajter. Varje företag har ett eget pressrum på sajten och MyNewsdesk jobbar för att företagen ska kommunicera där ofta – med både bild, video och text.

Hög uppdateringsgrad skapar trafik. Google gillar multimedialt innehåll. Och varje pressrum blir i Googles ögon en mikrosajt med bilder, dokument och presentationer.
– Google tycker det är intressant när det finns mer av samma innehåll och relevanta länkar. Google uppskattar mikrosajter, säger Peter Ingman.

Mynewsdesk

Varje kundföretag kan skapa ett pressrum på MyNewsdesk där all information samlas. Dessa mikrosajter med massor av länkar till material om samma ämne är mumma för sökmotorerna.

MyNewsdesk har en pagerank på Google på 7, vilket är lika högt som till exempel SVT.se och IDG.se. Det finns en tydlig trend att e-handelsföretag publicerar pressmeddelanden på MyNewsdesk enkom för att skapa värdefulla länkar till sin egen sajt.

När vi frågar Peter Ingman hur stor del av framgången som beror på att MyNewsdesk skapar bra SEO för sina kunder vänder han sig till en säljare. Efter några sekunder levererar han ett tveklöst svar:
– 30 procent ungefär.

Är det okej med kunder som bara vill åt SEO-effekten?
– Vi uppskattar inte om de bara vill ha SEO-effekten. Det är ett bra mervärde, men vi vill ha företag som är närvarande och svarar för sitt innehåll. Vårt primära syfte är att skapa konversation mellan kunder och användare.