1. Öppet och inte stängt
Öppenhet är en fundamental förutsättning för att synas i sökmotorerna. Att lägga sidor bakom inloggning, bygga hela sajter i Flash eller att ha en dålig sajtstruktur – exempelvis att man inte länkar till sina viktigaste sidor – är tre saker som minskar en sajts öppenhet.

2. Involvera kunderna
Sökmotorer älskar innehåll men många upplever det som mödosamt att producera detta själva. Genom att involvera sina kunder i till exempel forum, bloggar och kommentarer kan man få bra innehåll direkt av kunderna.

3. Undvik duplicerat innehåll
Duplicerat innehåll, det vill säga att samma innehåll finns på flera ställen, ogillas av sökmotorer. Med ett stort antal sidor följer nästan alltid utmaningar kring duplicerat innehåll. Detta gäller inte minst webbshoppar som ofta använder samma produktinformation som sina konkurrenter.

4. Språk ställer krav
Många av Topp100-sajterna satsar internationellt. Från ett sökmotorperspektiv innebär fler språk på en sajt stora möjligheter, men det ställer ännu större krav på en välfungerande sajtstruktur. Exempelvis måste man ha unika url:er för varje språk, annars blir Google-spindeln förvirrad.

5. Tänk länk
Att få länkar till sin sajt – så kallade inlänkar – är A och O i sökmotoroptimering. Ett effektivt sätt att få inlänkar är att använda sig av ett länktänk i hela marknadskommunikationen. Försök att få in SEO i kampanjerna och fråga er hur ni kan få kunderna att länka till en sida. Framgångsrikt arbete med PR och sociala medier ger ofta inlänkar som en biprodukt.

Källa: Sökmotorkonsult.se