Se upp för varningstecken!
- Din konsult förespråkar att man “bokar” upp företagets namn så fort som möjligt på alla tänkbara sajter för att markera revir.
- Din konsult tycker att du ska radera negativa kommentarer om ditt varumärke.
- Din konsult är inte själv medlem i ett supernischat community för ett visst intresse.
Se även upp för:
- En konsult som erbjuder sig att ta hand om all dialog med konsumenter i sociala medier.
- En konsult som betalar för followers.
- En konsult som uppmanar till att skapa temporära sajter eller bloggare.
Ställ kontrollfrågor
Några tänkbara kontrollfrågor när man ska anlita en “expert” på nya medier:
- Varför ser inte sökresultaten på Google likadana ut för alla användare trots att de sökt på samma ord?
- Vad är livslängden för en tweet?
- Vad är en så kallad Community Page på Facebook och varför är de relevanta för ditt varumärke?
- Vilken sajt motsvarar världens tredje största land?
- Vad betyder “viral” spridning?
- Vad fakturerar modebloggaren Kenza för enbart annonsutrymmet på sin blogg?
- Vad innebär det att vara borgmästare på ICA Kvantum?
- Kan du visa oss Return On Engagement?
Tre råd för en lyckad satsning i sociala medier
- Gör en helhjärtad insats eller förbättring inom ett område där ditt företag har sina största brister. Se till att det kommer din målgrupp till nytta och gör dem uppmärksamma på detta i den kanal där de vistas.
- Följ upp och identifiera om ni tycker att relationen med målgruppen var värdefull för företaget. Lägg lite mer krut om ni ser framgång.
- Det är inte hela världen om ni gör fel, men var transparent, erbjud en lösning och gör bättre nästa gång. Det är lättare än man tror att vända missnöje till belåtenhet med hjälp av sociala medier.