Mediebolagens jakt på nya intäkter fortsätter. Med sjunkande prenumerationsstockar och utmaningarna i att ta betalt på nätet måste de hitta nya vägar till pengarna. En affärsmodell, som flera av dem utvecklat under den senaste tiden, är e-handel med produkter kopplat till redaktionellt innehåll. Två färska exempel är Aftonbladets webbshoppar och Expressens satsning i köp- och säljsajten Soko.se.

Med färdiga e-handelsplattformar från tredje part, redan befintliga kunddatabaser och hundratusentals besökare på sina sajter har mediehusen goda chanser för att ha lönsamma nätbutiker. Fler exempel är Alltommat.se som i samarbete med Expressen säljer kokböcker via Adlibris och hästsajten Hippson som säljer ridsaker.

I augusti i år lanserade matsajten Tasteline en matkasse som sätts samman av en kock och säljs som en prenumerationstjänst.
– Det är nytt för hela Schibsted egentligen, att sälja på nätet. Vi når stora delar av Sveriges befolkning, men har aldrig sålt något förutom tidningar, säger Daniel Larsson, vd på Tasteline.

– Det är intressant att se om vi kan sälja kopplat till det vi gör på Tasteline. Och vi ser att mat på nätet växer, säger Daniel Larsson.

Han har, tillsammans med sitt team, jobbat med att utveckla ett mat-koncept sedan ett år tillbaka och skapat en bild av den befintliga marknaden.

– Det finns ju några stora och starka aktörer och det går inte att köpa kunder här. Marknadsföring kommer att ge en del resultat, men det är skillnad mot att driva en nätsajt. Nu måste vi övertyga kunderna om att vi har en bra produkt som de vill köpa.

– Det här är ett test på om vi kan kapitalisera på våra besökare, säger Daniel Larsson.

Tasteline Matkasse annonserar på Tasteline och andra sajter i koncernen, men kannibaliserar inte på andra annonsörer, enligt Daniel Larsson. För Tasteline har av förklarliga skäl matvarutbutiker som annonsorer hos dem.

– Vi säljer deras produkter i vår matkasse. Men samarbeten är inte aktuellt i dagsläget, förtydligar han, då han har fått sådana förfrågningar.

Än så länge finns Tasteline Matkasse i Stockholm, men öppnas upp för flera ytterområden inom den närmsta tiden, som Södertälje, Tungelsta, delar av Värmdö och Västerhaninge. E-handeln sker på ett egenutvecklat system med kortbetalningar via betalväxeln Payex, och beställningarna går via ett backendsystem som är kopplat till matvarubutiker.

Jenny Lundell, affärsutvecklare, Dagens Nyheter.
Jenny Lundell, affärsutvecklare på DN.

Dagens Nyheters webbshop DN Gallerian öppnades lagom till julhandeln i fjol, i december 2009. Till skillnad från Tasteline riktar den sig inte främst till webbesökare utan till prenumeranter av papperstidningen.Vid årsskiftet ska den stängas för allmänheten och bara vara öppen för DN-kortsinnehavare, vilka är alla DN:s prenumeranter.
– Vi vill höja värdet för DN-kortet och lojaliteten gentemot prenumeranterna. Nya läsare är slutmålet, säger Jenny Lundell, affärsutvecklare med fokus på nya intäkter på Dagens Nyheter.

– Det det kostar att prenumerera på DN ett år - det får man igen i rabatter, menar Jenny Lundell.

Shoppen bygger på en e-handelsplattform från Askås som tog två-tre månader att bygga om för DN Gallerians räkning. Idag finns sex olika kategorier av varor, bland annat ”Hemma” och ”Resa” i gallerian och betalningar sker via kort och faktura från Dibs och Svea Webpay.

– Vi hade ju inte e-handelserfarenhet från början och fick helt enkelt lära oss hur det funkar. Efter en månad flöt det på.

DN Gallerian har redan från början mest besökts av DN-kortsinnehavare som får poäng för varje köp och rabatter på varor. Utifrån prenumerationsdatabasen har Jenny Lundell kunnat se direkta resultat av hur försäljningen går efter att en produkt har annonserats i tidningen.

– Vi ser direkt att när vi har en annons för en vara i tidningen så ökar försäljningen och resor brukar säljas ut samma dag. Men det gäller att verkligen känns sin målgrupp och satsa på rätt produkter. Det är inte allt som funkar.

Just resor är något DN satsar på. De kallar dem läsarresor och gör egna resepaket exempelvis med DN:s vinexpert eller konstexpert. Konverteringsgraden i DN Gallerian ligger på i snitt sju procent och en genomsnittsorder på 1 300 kronor per kund. Och det är över förväntan, enligt Jenny Lundell. E-handeln kräver en heltidsanställd och bygger på tredjepartslager och externa leverantörer, men lönar sig på sista raden.

– Det här är ett affärsområde vi jobbar vidare och vi tror kommer att öka. Fokus är på lojalitet, mervärde och fler prenumeranter, att det sen genererar intäkter är ett plus i kanten.

Fakta

Expressen har köp- och säljsajten Soko, www.soko.se

Aftonbladet har Aftonbladet Shop, Sportbladet Shop, och Aftonbladet Bildshop, shop.aftonbladet.se

Alltommat.se säljer kokböcker,butiken.alltommat.se/butiken

DN.se säljer böcker via Adlibris, www.dn.se/bokhandel, filmer i samarbete med Discshop, www.dnfilmhandel.se och har DN Gallerian, www.dngallerian.se

Hippson säljer ridsaker, www.hippson.se/shop

Tasteline säljer matkassar.

Di.se har Di Bokhandel i samarbete med Adlibris, och säljer dokumentär om lågkonjunkturen.