(Paris) Att intresset för digitala affärer är större än någonsin bekräftades på årets Le Web, den största konferensen om webb och online i Europa. Den arrangeras i Paris och lockade i år över 2 500 personer från 60 länder. Många svenskar var också tillresta.

Besökarna var både entreprenörer och onlineansvariga av olika slag, plus givetvis investerare på jakt efter nya investeringsobjekt. Men inslaget av traditionella företag och marknadschefer gjorde att det var kavaj- och slipstätare än vanligt.

Stora teman för året var spel av olika slag, där mobilspelet Angry Birds och Facebookspelet Farmville var några av exemplen på scenen. Men även affärsmodeller och framför allt utmaningen och möjligheten i gratismodeller, fick utrymme på scenen. Temat: “du måste älska din produkt mer än du älskar pengar” var genomgående från flera talare under konferensen.

Den stora behållningen var annars det stora nätverket, där alla de stora företagen (utom Apple) och de flesta profilerna i den europeiska debatten var på plats.

Konferensen var i år flyttad till en ny lokal, Les Docks, strax utanför Paris innerstad. Därmed var seminarier och möten utspridda på tre stora lokaler. Entreprenörer med nya tjänster, appar eller idéer visade upp sig både på scenen och i utställningen. Och visst finns det massor av nya spännande tjänster att upptäcka.

Men den stora diskussionen på Le Web skedde framför allt under radaren, där konflikten mellan nytt och gammalt ställdes på sin spets. Wikileaks-debatten dök upp vid några tillfällen på scenen, men bara i förbifarten. Det är uppenbart en svår fråga för online-världen att hantera, även om stora delar av publiken säkerligen stödjer publiceringen av diplomat-dokumenten på Wikileaks sajt.

På samma sätt fanns en vattendelare mellan de som vill se mer av ROI, Return on Investment, från de sociala medierna, och de som tycker att det är helt fel fråga.

Konferensens sista talare: Gary Vaynerchuk, svarade på frågan:
– Jag brukar svara på frågan “Hur ska man räkna ut ROI på de sociala medierna” med motfrågan: “Vilken ROI har din mamma”. De som frågar efter siffror ska vi naturligtvis ge siffror. Och de siffrorna kommer att visa att det finns fantastisk en ROI i de sociala medierna. Men det kommer ändå aldrig, aldrig att fånga det helt centrala med våra nya kommunikationsvägar.