Ta med dina vänner överallt – det vill Facebook. Och företaget utökar hela tiden med fler tjänster som positioneringstjänsten Places och den nya meddelande-tjänsten.

– Vi vill addera ett socialt lager över alla operativsystem på internet och oberoende om du loggar in från din Ipad, Iphone, Android eller webbläsare ska dina vänner finnas där, säger Christian Hernandez Gallardo, chef för Facebooks internationella verksamhet, när Internetworld träffar honom.

Målet säger han är att skapa en värld där människor har bekvämligheten att vara på samma ställe som sina vänner oavsett var hon eller han är. Och att annonsörer ska ha möjlighet att nå dem. Idag är en halv miljard människor registrerade hos Facebook och 200 miljoner av dem använder även Facebook i mobilen.
– Vi vill vara världens ledande identitets- och delningsplattform.

I Sverige har det sociala nätverket fyra miljoner användare varav 1,5 miljon av dem statusuppdaterar varje dag, enligt den senaste upplagan av rapporten Svenskarna och internet från World Internet Institute.
– Vi ser Facebook som en konsumtionsplats och vi har tre mål: att få fler användare, tjäna pengar och vara en global plattform, säger Christian Hernandez Gallardo.

Plattformstänket är genomgående i hans resonemang. Facebook vill vara en plattform för andra tjänster och samarbeta med dem. Och företaget ser nya affärsverksamheter växa fram. Ett exempel är sociala spel där det finns stora aktörer, som svenska King.com, som växer explosionsartat med Facebook som utgångspunkt. Men det gäller att vara ute i tid och för företagen och rida på vågen medan den fortfarande är i rullning.

I positioneringstjänsten Places, som enligt uppgifter ska komma till Sverige i januari, finns funktionen ”deals” som företag kan använda för att driva fans till kunder. Ett exempel är Levis Jeans som ger ut rabattkoder när en person checkar in med Places i en butik. Levis använder även användares jeansrekommendationer på deras sida kopplat till deras produktplanering. Om flera personer gillar en särskild modell i exempelvis Wisconsin då anpassar de lagret till det.

Ett tredje exempel på hur Facebook kan användas för att driva affärer är att addera det som ett socialt lager på sin e-handelssajt som Amazon.com har gjort. Där är födelsedagar kopplat till vilka böcker personer gillar.

Basen för ett företag är att ha en Facebook-sida där de kan interagera med kunderna, tycker Christian Hernandez Gallardo. Det är ett kostnadseffektivt sätt att få en direktkommunikation med dem och ger en inblick i vilka som bryr sig om ditt varumärke.
Christian Hernandez Gallardo, chef för Facebooks internationella verksamhet under Sime-konferensen i Stockholm.
Christian Hernandez Gallardo föreläste om "the Facebook universe" under Sime-konferensen i Stockholm.

– Utöver det kan du driva kampanjer på Facebook för att få fler personer att följa dig. Som Starbucks gör med erbjudandekoder direkt på sidan eller som exempelvis H&M har gjort med Facebook Places funktion”deals”.

– Social e-handel är absolut något vi investerar i och vi vet att shopping är socialt. 90 procent av alla köp har social koppling i USA.

När det gäller Sverige så ser Christian Hernandez Gallardo att det finns flera samarbetspartners att tala mer med.
– Vi behöver sitta ner och prata med mediebolag om hur de ser på Facebook som en distributions- och interaktionsmekanism för deras innehåll. Och prata med spelföretag som vill utveckla sin verksamhet. Vid någon tidpunkt måste vi skala och tillsätta personer här som finns tillgängliga dagligen.

Facebook har ett försäljningskontor i Sverige som företag kan vända sig om de exempelvis vill ha en tävling på Facebook, men Christian Hernandez Gallardo hänvisar till att de även behöver lokalanställda som jobbar med plattformen. När i tiden det ska hända kan han inte säga något om.
– Jag behöver också komma tillbaka hit för att höra vilka de där två universitetsstudenterna som bygger en cool och intressant app kan vara, säger han.