E-handeln med mat är en ung, men växande, marknad i Sverige. På senare år har flera aktörer som Linas Matkasse, Mathem och Coop-ägda Mataffären.se vuxit fram tillsammans med ett 30-tal andra aktörer. I somras tog matjätten Ica beslutet att också ge sig in på den här marknaden. Senast sommaren 2011 ska försäljningen vara igång.

Visionen är att erbjuda en rikstäckande tjänst, med en gemensam plattform via Ica.se. Kunden beställer maten från närmaste Ica-butik via Ica.se som sedan levererar kassen en gång i veckan till kunden.

– Om vi ska in i den här marknaden bygger det på att vi kan erbjuda tjänsten till en bredare skara kunder än våra konkurrenter. Vi har ett butiksnät på många ställen i landet som gör det möjligt. Men hur rikstäckande det blir beror på hur intresserade kunderna är lokalt. Det är upp till varje lokal Ica-handlare att bedöma om de vill vara med eller inte, säger Mats Munther, affärsutvecklare på Ica.

Den största utmaningen enligt Mats Munther har varit att veta hur stor marknaden är. Enligt Icas egen undersökning omsätter e-handeln med mat en miljard kronor och försäljningen av färdiga matkassar 250 miljoner kronor. Ica har också under hösten undersökt marknaden genom att låta tre butiker i Stockholm, Västerås och Umeå testa den här modellen.

– Vi har också frågat kunder genom fokusgrupper vad de tycker. Och vi kom fram till att den största målgruppen är barnfamiljer i större städer som vill lägga ner mindre tid på planering. Där tror vi att det finns ett behov på bredare basis.

Ica ser sig själva som nybörjare på området och har i förarbetet inspirerats av sina konkurrenter. I dag har ett 30-tal Ica-butiker i landet en klassisk e-handel med matvaror där kunderna själva kan välja vilka produkter de vill köpa.
– Vi har inte möjlighet just nu att låta kunderna beställa unika produkter. Nu börjar vi med matkassen och där är vi nybörjare. Vi är säkra på att det går bra och vi ser att kunderna har ett behov. Men det här är logistik på en annan nivå än vad vi är vana vid.