När vi söker hos Google är vi på ett sätt närmare ett köp eftersom vi uttryckligen letar efter en produkt eller tjänst, men i det sociala nätverket är vi mer påverkbara och mottagliga för tips från våra vänner och bekanta. Därför är det viktigt med en tydlig strategi för att både befinna sig och kommunicera med sina eventuella kunder i de sociala nätverken.

– Man ska vara en del av ekosystemet i de sociala medierna, så att när de som finns där är intresserade av att köpa det man säljer, då är det direkt till oss man går. Det är det smartaste med en stark Twitter- och Facebook-närvaro. Man får många tillfällen att påminna och synas bland användarna. Det viktigaste på internet är “retention”, det vill säga hur man får någon att komma tillbaka och komma ihåg en, säger Anton Johansson.

Att ha en tydlig samtalsstrategi i sociala medier är viktigt, enligt Anton Johansson. Det gäller bland annat att veta hur du skapar värde för den du möter online och hur du bemöter frågor, kommentarer, kritik eller beröm. Det räcker inte att bara vara där.

– Det är precis som när man publicerar eget innehåll. Man måste skapa ett värde och ett intresse genom det man säger. På Twitter är det enkelt. Om någon frågar när det är billigast att åka till Stockholm på måndag så måste de svara när det är billigast, inte bara “ring vår kundtjänst”.

Det går även att fånga upp uteblivna köp och vända det till nya kunder. Anton Johansson tar Lindex och en slutsåld produkt som exempel.

– Om någon bloggat om Lindex, då kan man skriva att “produkten är tyvärr slut men den finns i de här butikerna”. Så kan man skapa konvertering.

– Men sedan kan man ha som strategi att det man gör i sociala medier ska ge ny uppmärksamhet. Man vill få folk att sprida vidare saker snarare än att få folk att köpa. Det är en avvägning. Ibland är uppmärksamhet mer värt än ett enda köp. Extremt få blogginlägg om en produkt leder till ett köp, men det ger en bra länk som rankar bra i Google.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning