När SAS lanserade sin kampanj Love is in the air i höstas var målet att närma sig HBT-gruppen – alltså homo-, bisexuella och transpersoner.

Och det har de gjort med besked. SAS kampanj har skapat positiv press för samkönade bröllop världen över och fått en räckvidd på 120 miljoner människor.
– Det är en extremt framgångsrik kampanj, konstaterar SAS pr-chef Anders Lindström.

Succén bygger på en tävling där ett samkönat kärlekspar kunde vinna möjligheten att gifta sig på en SAS-flight mellan Stockholm och New York 6 december. Vinnarparet skulle bli det första samkönade paret att gifta sig i luften.

Nyheten om tävlingen släpptes i sociala medier först, istället för som brukligt i traditionella medier. Det gav omedelbar effekt.

– 65 minuter efter att vi hade släppt tävlingen twittrade den brittiske skådespelaren Stephen Fry om den. Han har 1,7 miljoner efterföljare på Twitter, berättar Christina Ericsson, chef för onlinekommunikation på SAS.

Spridningen rullade snabbt vidare. Exakt hur många som delat kampanjen har SAS inte kunnat mäta, men 25 procent av besökarna på kampanjsajten kom från Facebook.
HBT-gruppen utgör ungefär 6-8 procent av befolkningen, men står för 12-14 procent av omsättningen i resebranschen. Anders Lindström berättar att SAS har legat efter andra flygbolag i att jobba mot HBT-marknaden.

– Andra bolag har gjort marknadsföring i enbart HBT-media, eller har sponsrat Prideparader och dylikt. Vi ville göra någonting annorlunda, något smart, säger Anders Lindström.

Första september las en tävlingssajt ut som hade formen av ett flygplan. Genom att ”checka in” på flygplanet kunde tävlande par lägga upp information om sig själva i form av ett boardingpass. Besökarna fick sedan rösta fram sitt favoritpar.

Efter att kampanjen tagit fart i sociala medier spred den sig även till traditionella medier. Många av de deltagande paren intervjuades i tv, radio och press i sina respektive länder, och fick stor uppmärksamhet nationellt.

På flera håll har tidningar och tv-program utsett sitt lokala favoritpar som de lyft fram, berättar Christina Ericsson. Och det populära reseprogrammet BBC Fast Track gjorde ett inslag där de uppmanade tittarna att gå in på sajten och rösta. Ett annat exempel är att en radiokanal i Sydamerika som har 1 miljon lyssnare tog upp kampanjen.

Fakta

Antal bidrag i tävlingen: 300

Unika besökare kampanjsajten: ca 400 000

Unika besökare från Facebook: 100 000

Antal unika röster: ca 350 000 (1,7 miljoner röster kom in, men alla dubbelröster sorterades bort)

Räckvidd: 120 miljoner människor globalt
____________________________________
SAS i sociala medier 

  • Kundtjänst på Facebook
  • Kundtjänst på Twitter

– Dessutom tittar vi på allt från rekrytering till produktutveckling, säger Christina Ericsson som är ansvarig för sociala medier på SAS.