Istället ger han tre perspektiv att ta med sig på trendjakten: Dina barn, din mamma och Google.

– Titta på din omgivning. Titta på de som är early adopters, vad pysslar de med idag? Be dem förklara vad som är ‘grejen’. Titta på dina barn och prata med dem. När de lämnar Lunarstorm för Bilddagboken, och sedan lämnar Bilddagboken för Facebook - fråga dem varför. Och titta på din mamma. Vad fastnar hon för, vad är det som blir ‘sticky on your mom’. Det är tre helt olika vinklar, men genom att intressera dig för människor som inte är som du hittar du vägen framåt.

– Följ teknikföretagens rörelser. Det är de som sätter agendan idag, och det är de som har alla känselspröt ute. Vet du inte vilka företag Google, Facebook och Apple köpt i år så har du inte gjort din läxa. Du bör leta upp ett par bloggare som kan fungera som nyhetsfilter för dig. Några stora och generella, och några som verkar röra sig i din del av affärsvärlden.

Vilka konkreta verktyg tycker du är bäst för att hålla koll på utvecklingen?
– En Iphone, applikationen Reeder och en bra samling bloggar. Det är det absolut och i särklass enklaste sättet att använda sin begränsade tid för att få hjärnkoll. Läs det flödet innan du läser Dagens Industri. Viktigt är också att själv vara med i utvecklingen genom att delta i samtalet. Engagera dig i grupper på Facebook eller Linkedin. Lyssna inte bara, utan bjud på det du kan. I nätverken finns kraften, men bara om motorn går igång.