Coolstuff lanserade sin norska e-butik den 17 maj i år. Försäljningen har gått över förväntan och butiken växer så det knakar.
– Det har poffat igång direkt. Men det är klart att vi har jobbat mycket på det också. Jag har hand om den norska sajten och jobbar jättemycket med bloggar, sociala medier, Adwords, annonsnätverk och försöker få med oss i tidningar, säger Kajsa Knapp, en av grundarna av Coolstuff och ansvarig för företagets utlandsexpansioner.

Den stora utmaningen i Norge är att landet ligger utanför EU, vilket innebär att konsumenterna får betala tull om man inte driver ­företag i Norge. För att få ett bolagsnummer måste man ha en adress. Coolstuff har därför startat en filial
i Norge.
– Men det är också för att kunden ska kunna handla av ett inhemskt företag. De ska kunna lita på att vi följer samma konsumentregler som andra företag i landet. Därför startar vi alltid ett lokalt ­företag i det land vi går in i, säger ­Kajsa Knapp.

Utmaningen med tullarna ser Kajsa Knapp egentligen inte som ett problem, utan snarare som en konkurrensfördel. Eftersom det är så pass få företag som tar sig besväret har man en fördel när man väl kommit över tröskeln. Dankort i Danmark betraktar hon på samma sätt.

Medan tullarna är besvärligare så är betallösningarna enklare i Norge än i Danmark. Norrmännen föredrar faktura i högre utsträckning än danskarna, är Kajsa Knapps erfarenhet, men kort är ändå den största betalmetoden. Sex av tio föredrar kort, och 12 procent faktura enligt Dibs E-handelsindex. Och det är Visa och Mastercard som gäller, inga specialvarianter.

Coolstuff har fått lokaler genom Exportrådet i både Norge och Danmark, samt i Tyskland, men det sitter inga anställda på dessa kontor. Kundtjänstens lokala telefonnummer är vidarebefordrat till Malmö. Där finns även lagret och alla produkter skickas från Malmö.

Kajsa Knapp tycker inte att det har varit särskilt svårt att starta upp i varken Norge eller Danmark. Norge var den tredje butiken Coolstuff startat utanför Sverige och de börjar få vanan inne – det tog tre månader från start till färdig e-butik.

Hon tycker heller inte att utlandsexpansionen har varit särskilt dyr.
– Vi har haft kontakt med Export-rådet i Oslo och Köpenhamn, de tar cirka 30 000 kronor för att starta en filial och då får man hjälp med precis allt. En annan kostnad är översättningen av sajten, som såklart kostar en del men det är inga fantasisummor. Många verkar tänka på alla bekymmer och att det är svårt, men så svårt är det inte och det behöver inte kosta så jättemycket faktiskt.

Hittills har Coolstuff fått stort utbyte av sin nordiska expansion. I dag står Danmark för hela 17 procent av företagets försäljning. Och den norska försäljningen växer för varje vecka. I framtiden är även Finland aktuellt.
– Finland är det land som ökar mest i EU procentuellt sätt. Men vi valde Danmark och Norge först eftersom danskar och norrmän handlar mer på nätet och vi har lättare att förstå deras språk, säger Kajsa Knapp.