En e-handlare som vuxit färdigt i Sverige har två alternativ. Det första är att bredda sortimentet. Det andra är att expandera till nya marknader. Satsar man utomlands är första steget ofta de närmaste grannarna.

Urban Lindstedt är föreläsare och konsult inom e-handel och bedömer att trenden att expandera inom Norden är het nu.
– Förut var det bara de absolut största som sålde till Norden. De senaste två åren har även små e-handlare börjat sälja till de övriga nordiska länderna, säger Urban Lindstedt.

Och det finns god anledning att satsa nordiskt. Statistiken visar att försäljningen över gränserna ökat kraftigt det senaste året. Enligt en undersökning från betalleverantören Dibs har fler än hälften av de norska och danska konsumenterna handlat på en utländsk sajt de senaste sex månaderna. Bland finländarna är andelen 43 procent. Det är en kraftig ökning från 2009, då exempelvis bara en av tre danskar sa sig ha handlat i en utländsk webbshop.
– Vi tror att det sker ett genombrott nu. Det är första gången vi ser en radikal förändring, säger Eric Wallin, vd på Dibs.

Skälet till genombrottet är att konsumenterna börjar leta efter nya produkter och nya leve­rantörer. I dag känner många sig trygga i att handla på nätet. E-handelsföretagen har blivit bättre på att leverera.
– I små länder som de nordiska har vi också ett sämre utbud än man har om man är exempelvis britt, säger Eric Wallin.

Urban Lindstedt är inne på samma spår.
– Jag tror inte att vi tänker lika mycket på det här med geografiska gränser längre. Nu handlar det mycket mer om pris och produkt. Om jag bemöts på ett sätt som gör att jag känner mig trygg att handla och jag känner att det här företaget kommer att kunna leverera till mig – då spelar det inte så stor roll om det står .com eller .se.
Urban Lindstedt tror att handeln mellan de nordiska länderna är ännu större än statistiken visar. En svensk e-handlare som gjort en genomtänkt lokal satsning kan ha lyckats så bra att butiken uppfattas som inhemsk av kunderna. Och då syns den inte i statistiken, när kunderna svarar på frågan om de har handlat från en utländsk butik.

Just att ge en lokal känsla i butiken är viktig bit i att nå framgång utomlands. Priserna bör anges i landets valuta. Och att översätta sajten gör stor skillnad.
– Man kan också köra lite försiktigt – börja med att tillåta försäljning till andra länder och köra lite marknadsföring där. Men översätter man sajten blir det hockeyklubbeeffekt, säger Urban Lindstedt.

En annan viktig pusselbit för att lyckas är att ha rätt betallösningar för respektive land. I exempelvis Danmark är det viktigt att erbjuda betalning med Dankort. För att kunna ta emot betalningar med Dankort måste företaget ha en adress i Danmark, vilket gör att apparaten blir större.

Men så hemskt svårt är det inte att expandera i Norden, tycker Kajsa Knapp, grundare till Coolstuff. Hon har lett Coolstuffs expansion i Danmark, Norge och Tyskland.
– Sätter man sig noga in i vad man ska tänka på är det inte så komplicerat. Då vet man hur man ska göra. Man får vara lite påläst helt enkelt. Men visst kan man bli lite trött på byråkratin ibland. Det är mycket lagar att sätta sig in i.

Hur skaffar man sig rätt kunskap?
– Det är jättebra att direkt lyfta luren och ringa till Exportrådet i landet. Sedan har jag åkt till landet, satt mig ner och gått igenom alla papper, öppnat bankkonto och företag. Dessutom tycker jag att det skrivs ganska mycket i alla e-handelsforum som finns. Det finns mycket mer material att läsa nu än när vi startade 2008, säger Kajsa Knapp.


För statistik över den nordiska e-handelsmarknaden gå till nästa sida!