Danskar och svenskar förstår varandra. Eller – stämmer det? Max Christensen, dansk e-handelsexpert, tycker att vi ofta överskattar vår förmåga att förstå varandra.
– Och när man köper på nätet måste man vara helt säker på att man förstår villkoren och leveransen, säger Max Christensen, vd för Makes You Local, ett företag som hjälper e-butiker att etablera sig utomlands.

Språket är viktigt – men ännu viktigare är rätt ­betallösningar. När man ska lansera i Danmark gäller det att kunna ta betalt med Dankort. Sex av tio danskar föredrar att betala med kort, och lokala ­Dankort är det absolut viktigaste betalningsmedlet. För att kunna ta betalt med Dankort måste företaget uppfylla vissa krav. Bland annat måste man ha en dansk adress, viket gör processen lite bökig för ­svenska företag.

Egentligen kan de flesta danskar handla med Visa eller Mastercard, eftersom Dankort numera som regel är anslutna till dessa betalsystem. Men Dankort är viktigt inte bara för att det är en betallösning – det har också blivit en trygghetsstämpel.
– Dankortets logga visar att företaget respekterar dansk lag. Ska du sälja i Danmark och tävla med danska e-butiker så bör du kunna ta betalt med Dankort, bedömer Max Christensen.

En annan skillnad mellan att sälja på nätet i Danmark jämfört med i Sverige är att danska konsumenter inte gillar företag som har en postboxadress.
– Då undrar man om det är ett blufföretag. Riktiga företag i Danmark har en postadress. Det ger trovärdighet, man kan knacka på dörren och få sina pengar tillbaka.

Två andra punkter som är viktiga om man ska sälja till danskar är att inte be om personnummer – det accepterar inte danska kunder – och att man inte kräver att kunderna ska bli medlemmar innan de handlar.

– Det blir något nytt för danskarna om du gör det. En liten grej, men det kommer att skada din konvertering, säger Max Christensen.

För att lyckas i Danmark behöver man inte göra rätt på alla punkter. Men saknar du flera bitar kommer försäljningen inte att lyfta. För det är ju inte så att Danmark är en vit fläck där det saknas konkurrens – de flesta produkter som svenska e-handlare säljer säljs redan av danska e-butiker.
– Det finns inga stora luckor på marknaden. Ska du tävla med danska butiker måste du vara lika bra som dem. 95 procent av det du gör kan de göra i Danmark, konstaterar Max Christiansen.

Ett område där det saknas större konkurrens är butiker för män.
– Det är inte särskilt särskilt många som tävlar om dessa kunder, män som inte vill gå ut och shoppa varje söndag.

Svenska företag har också en fördel i och med att den svenska kronan är billig för ­danskarna.
– Många av våra kunder ser att deras priser är konkurrenskraftiga i Danmark.

Vem ska då gå in i Danmark? Max Christensens råd är att lite större e-butiker satsar på Danmark. Omkring 15-20 miljoner kronor i årsomsättning är ett bra riktmärke.
– Om du kämpar med den svenska marknaden och inte kan få högre intäkter än fem miljoner – är du då bra nog att expandera till Danmark? Eller ska du växa i Sverige först?.