Ett annorlunda språk och lägre mognadsgrad har placerat Finland på botten av priolistan när svenska e-handlare ska expandera i Norden. Men nu kan vårt broderland snart få revansch.

Cdon Group är ett av få företag som satsade pannordiskt redan från början, och har funnits i Finland sedan 2000. Vd:n Mikael Olander konstaterar att Finland har släpat efter i e-handeln.
– Den finska marknaden är mycket mindre och har lägre penetration än Sverige, Norge och Danmark. Men de växer snabbast nu och hade störst tillväxt 2009, säger Mikael Olander.

För Cdon har försäljningsökningen i Finland varit stadigt god under de tio år de har funnits på marknaden. Mikael Olander märker att allt fler svenska e-butiker nu går in på marknaden.

Det viktigaste för att lyckas på en ny marknad är att ha rätt betallösningar på plats. I Finland är direktbetalning från bank den mest populära betalmetoden – 45 procent vill helst betala så, enligt Dibs E-handelsindex. Tvåa kommer kort, som 22 procent ­föredrar, och faktura vilket 19 procent gillar bäst.
– Det gäller att vara lokalt anpassad, både vad gäller språk och betalmedel, säger Mikael Olander.

Just språket är en utmaning som bromsat expansionen österut. De flesta svenskar kan klara att hantera ­kundtjänstfrågor på danska och norska. Men när det gäller finska behövs en annan språkkompetens.Dessutom ska sajten översättas till ­finska.
– Och det ska vara ett bra språk med korrekta översättningar. Det vet man själv hur man reagerar när man är inne på en sajt som ska vara på svenska men som är dåligt översatt, säger Mikael Olander.

Alla bolag i Cdon-koncernen satsar i dag pannordiskt. Exempelvis lanserades den nya skobutiken Heppo i alla nordiska länder direkt. Lekmer, som köptes upp i ­våras, har efter uppköpet gått ut i alla tre grannländerna på ett bräde.

Undantag från det pannordiska är exempelvis Gymgrossisten, som inte har lanserats i Danmark ­eftersom man inte bedömer att det är läge. Varje bolag har ett enda lager i Norden: länderna är för små för att bära lokala lager bedömer Mikael Olander.

– Det funkar bra att sälja från Sverige så länge man kan hitta folk som kan sitta i Malmö och sköta den norska, danska och finska sajten. Dessutom får vi bättre kontroll och kan hitta samarbeten mellan länderna.

Vissa svenska e-butiker kan ha en fördel av att den svenska kronan är svag mot sina danska och norska systervalutor. Men Mikael Olander ser inte att Cdon har någon fördel av Sverige som lågkostnadsland.
– Vi köper in mycket lokalt, både dvd:er och cd-skivor. Så stor skillnad är det inte i pris på våra produkter. Ett bra sortiment är en av de stora bitarna för att lyckas.

För Cdon har Norge seglat upp som den näst största nordiska marknaden. Mikael Olander tror det beror på att man var tidigt ute och att konkurrensen var ganska låg de första åren.
– Och den norska marknaden är bra eftersom kunderna är köp­starka.