• Rätt betal­lösningar
Ta reda på hur kunderna vill betala i det land du ska sälja i. I Danmark är det Dankort som gäller – det är viktigt både som betalmetod och som trygghetsstämpel. I Finland är betalning via internetbank populärast och i Norge kortbetalningar.

  • Rätt språk
Det bästa är såklart om hela sajten är översatt, men det viktigaste är att välkomna kunderna på deras eget språk. Se till att det är ett bra och nutida språk ni använder – ska ni lansera i Danmark bör ni anlita en dansk att ­skriva.
– Ett vanligt misstag är att svenskarna har en dansk kompis som bor i Stockholm som skriver åt dem. Det blir danska som den var för tio år sedan när han bodde här, med lite stavfel. Det ser inte bra ut, säger Max Christiansen på Makes You Local, ett danskt företag som hjälper e-handlare att expandera utomlands.

Ska du lansera i Finland är det ännu viktigare att ­butiken översätts, eftersom bara en minoritet av finländarna har svenska som ­modersmål.

  • Rätt ­utcheckning

Varje land har sina betalmetoder och sina rutiner – anpassa utcheckningen efter dem. Låt någon som bor i landet gå igenom utcheckningen. Det finns skillnader som man ­kanske inte tänker på, men som kan sätta krokben för försäljningen.

Ett vanligt misstag är till exempel att svenska butiker ber danska kunder om personnumret. Men en dansk lämnar inte ut sitt personnummer, utan överger hellre köpet.

– Det är krångligt att ändra utcheckningsflödet, men ska man be om personnumret i Danmark är det inte värt att satsa där. Det kommer att kosta dig dina affärer, säger Max Christensen.

Det är heller ingen mening med att exempelvis visa upp Postens logga i Finland. Där ska man hellre använda ­MyPack som är Postens nordiska varumärke. Klarnas logga, som har blivit en ­pålitlighetsstämpel i Sverige, har heller inte samma betydelse i Finland. Kolla upp vad som gäller i varje land och anpassa.

  • Strunta i ­medlemskap

Svenska e-butiker ber ofta kunderna att bli medlemmar i en klubb innan de slutför köpet. Det gör man inte alltid i de andra nordiska länderna och då kan det skada konverteringen rejält.

  • Var lokal

Man bör ha en lokal postadress, helst en vanlig gatuadress. I exempelvis Danmark leder en postbox-adress tankarna till blufföretag.
– En riktig adress ger trovärdighet. Man kan knacka på dörren och få sina pengar tillbaka, säger Max Christensen.

En lokal adress, och ett lokalt bolag, är också viktigt på grund av att Norge inte är med i EU och har tullar mot Sverige. Det är viktigt att skaffa sig koll på reglerna kring tullar. Norge har även andra regler man behöver skaffa sig kunskap om – till exempel ska alla produkter märkas med ursprungsland.

Vad ­kostar det att gå in på en ny marknad?
Att gå in på en ny marknad behöver inte kosta skjortan. Enligt Makes You Local kostar det omkring 50000 kronor att etablera sig i Danmark. Då ingår en dansk postadress, översättningar, lokalanpassning av sajten och möjligheten att ta betalt med Dankort.

Tidsåtgången är omkring 4-6 veckor, enligt Max Christensens bedömning.

Makes You Local bygger just nu upp ett europeiskt nätverk där lokala bolag kan erbjuda etableringshjälp i en rad europeiska länder.