Varför uppfinna hjulet när man kan dra nytta av andras erfarenheter? Så resonerade e-handlarna Christer Hägglund och Katrin Lundgren som tillsammans arrangerade Norra e-handelsdagen i Sundsvall i helgen. Under en dag samlades e-handlare från norra Sverige för att diskutera gemensamma frågor och ge varandra tips som kan underlätta livet som e-handlare. Träffen kom till sedan deltagarna haft kontakt med varandra via forumet på ehandel.se.

Även om vissa av deltagarna är konkurrenter har de inga problem att dela med sig av sina erfarenheter enligt Christer Hägglund, som själv driver e-handelssajten fotofyndet.se tillsammans med Marie Holmberg. Det många har gemensamt är viljan att effektivsera sin e-handel och skippa onödiga kostnader.

– Det vi kämpar med är att försöka behålla så stor del av det vi drar in som möjligt. Det är många som erbjuder fina tjänster, men alla ska ha procent. Klarna, Dibs, Babs, DHL, Posten och så vidare. Det är procent här och procent där. Till slut blir det pengar, säger Christer Hägglund.

Under dagen presenterades bland annat olika e-handelsplattformar och dess för- och nackdelar, direkt från deltagarnas egna webbshoppar. Något annat som togs upp är hur mycket det satsas på sociala medier för att bygga relation med kunderna och driva trafik. När Christer Hägglund berättar om hur diskussionerna gick handlar det mycket om vikten av att ha en äkta närvaro i sociala medier.

– Det går inte att bara sätta upp en facebooksida och tro att du får 2000 följare på några veckor. Du måste vara aktiv och möta kunderna. Du ska vara engagerad i det sociala medie som du gett dig in på. Det är många som har en blogg också. Men Facebook är det som är dominerande. Där fanns vi allihopa, säger han.

Han berättar också att det skiljer mycket på hur mycket närvaron i sociala medier leder till faktiska köp och det hänger även ihop med produkttypen. Någon hade haft 30-40 procent av sin försäljning via Facebook medan andra inte alls får samma konvertering.

– Men den sammantagna åsikten är att man får igen den tid man lägger ner, säger Christer Hägglund.

Planen är att arrangera liknande träffar i både södra och norra Sverige en gång i halvåret och att bjuda in gästföreläsare som till exempel kan berätta om hur man förbättrar produktfotograferingen.

Christer Hägglund och Marie Holmberg tänker fortsätta utveckla sin nisch på Fotofyndet.se. De säljer tredjeparts- och orginaltillbehör till olika kameror och startade verksamheten 2005 som en bisyssla som nu växt till mer än en heltidstjänst.

– Nu jobbar Marie heltid med det. Jag sköter inköp och teknik bakom på helgerna. Det är tack vare att marknaden vuxit. De stora kedjorna vräker ut systemkameror som vi kan sälja tillbehör till. Här i Sundsvall går Mediamarkt med 1 miljon i förlust, det tänker vi inte göra. Vi är väldigt fotointresserade och man kan fråga oss om de här grejerna. Vi använder våra prylar och svarar ärligt på de frågor vi får.