Vi på Internetworlds redaktion följer hundratals bloggar. I en serie artiklar kommer vi framöver att lista våra favoriter inom olika kategorier.
Här är våra tio favoritbloggar som ger dig koll på läget inom det mesta som har med reklam, varumärken och marknadsföring att göra (utan inbördes rangordning).
Nina Åkestam
Ända sedan Nina Åkestam var en Handelsstudent har hon bloggat om högt och lågt inom reklamvärlden, ofta med digital inriktning. Via rollerna som planner och copywriter på Garbergs har hon nu tagit sig till New York där hon jobbar som Creative på Kirshenbaum Bond + Partners. Sedan några veckor tillbaka har hon flyttat sin blogg till Resume.se där hon skriver om allt från branschvillkor till aktuella och smarta kampanjer samt allt annat som rör sig i huvudet på en reklamare. Hon drar sig heller inte för att både kritisera och hylla. Precis som en bra blogg ska vara.
Please copy me
Mattias Åkerberg är frilanscopywriter i Göteborg. Han föreläser även om skrivande och digitala medier och jobbar just nu på en bok om copywriting. Please copy me är riktigt bra branschblogg med bred spännvidd och ett både personligt och proffsigt tilltal. Bloggens programförklaring säger det mesta: “Jag tänkte: för att bli sådär sjuhelvetes duktig borde jag förstå hur de landets – och världens – bästa reklamskribenter tänker, resonerar – och skriver. På den vägen är det.”
Nikke Index
Nikke Lindqvist är kanske Sveriges meste Google-expert. På sin sajt skriver han regelbundet om Googles alla funktioner och möjligheter, något som ändras konstant då Google hela tiden ändrar sina sökalgoritmer. Nikke är SEO-konsult men är också en i gänget bakom rekommendationssajten Reco.se
Joinsimon.se
Simon Sundén är inte bara en modeintresserad violinist, han skriver också framgångsrikt om sökmotoroptimering och internetmarknadsföring på sin blogg. Simon är också en av grundarna av Lissly, ett bevakningsverktyg för sociala medier. Bloggen är bra eftersom den fångar upp aktuella ämnen på ett bra sätt och Simon Sundén drar sig inte för att tycka till.
Ronnestam.com
En gång snowboardproffs, numera inspirerande föreläsare och innovatör inom kommunikationsområdet. Johan Ronnestam har haft många strängar på sin lyra vilket gör hans insikter och reflektioner intressanta och erfarenhetsbaserade. Han har jobbat med stora varumärken som Adidas, Nike, Toyota, Ica och Röda korset, och han var med under IT-bubblan som konceptutvecklare på Framfab. På sin blogg skriver han om varumärken, innovation och kommunikation i både den digitala och fysiska verkligheten.
Judith Wolst
Judith Wolst arbetar som konsult på Halvarsson och Hallvarsson där hon bland annat jobbar med sociala medier-strategier. Hon har även jobbat med marknadsföring inom e-handeln och föreläser om sociala medier, e-handel och internetmarknadsföring. Hon skriver kärnfullt om aktuella trender och sammanfattar ofta resonemang och diskussioner från olika konferenser och möten. Hands on och med stor nyttofaktor för dig som vill ha koll.
Pers Värld
Som tidigare chefredaktör på Cap&Design och reporter på Resumé har Per Torberger tung erfarenhet från reklamvärlden. Numera jobbar han som fristående i det egna bolaget One Man Show, och kanske är bloggandet bättre än någonsin. På Pers värld får du läsa om allt ifrån hur du bäst hanterar en ny facebookfunktion till hur du jobbar med muntlig framställning på nästa presentation. Gott och blandat helt enkelt.
Åkestam.Holst
Medarbetarna på reklambyrån Åkestam Holst bloggar både flitigt och initierat. Kanske är det en av de mest aktiva byråbloggarna i Sverige. Och det handlar inte bara om att pusha sina egna kunder och alster, utan lika mycket om att beskriva bra och dålig kommunikaiton i resten av världen.
Anton Johansson
Sökexpert, e-handlare och sociala medier-strateg. Anton Johansson kan kalla sig det mesta. Och på nätet finns han inte bara på en plats. Följ hans resa mellan föreläsningar i Almedalen, affärsutveckling på Twingly eller e-handel på Headler. På www.superanton.se och fyranyanser.se hittar du det mesta från denna supertalang.
The Brand Man
Micco Grönholm jobbar med varumärkesutveckling på Pyramid Communication. Han har lång erfarenhet från kommunikationsbranschen där han ursprungligen började som copywriter. På The Brand Man skriver han om strategier för marknadsföring med olika inriktningar. Fokus ligger på reklam och varumärken, något som när det görs bra är plattformsoberoende.