1/19
I helgen anordnades okonferensen Webcoast i Göteborg. 200 personer samlades, i Science Parks lokaler på Lindholmen, kring intresset för kommunikation på nätet och deltagarna själva stod för innehållet. Här syns "gridden" där programpunkterna är samlade. Den fylldes på under fredagskvällen och det fanns hela nio rum att hålla sessioner i.
2/19
Maria Gustafsson, initiativtagare och projektledare för Webcoast tillsammans med Stellan Löfving, filmar live via Bambuser från invigningen av konferensen.
3/19
Victoria Ahlén, som driver sociala medier-byrån Awoque, gör high-five med alla deltagare som är på väg in i stora salen.
4/19
Några av programpunkterna på Webcoast.
Andra var:
- Att söka jobb via sociala medier
- Vem bloggar - och varför - i framtiden?
- Historien om en crowdsourcad branschblogg
- Kunskapsförmedlare 3.0 - diskussion om gammal auktoriteter och nya roller - bibiliotikarier, lärare, journalister mm.
- Få det gjort trots internet.
- Sociala medier för förändring - hur vi kan göra världen bättre?
- Podradio FTW
- Slacktivism - ett klick som lättar samvetet
- Att skriva effektiva texter
...och många många fler
5/19
Annie Andersson och Sandra Isgren läser andra året på systemvetarprogrammet på it-universitet, som är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Chalmers. De är på Webcoast för att träffa folk och tycker att det är viktigt att vara med för att minska bryggan mellan studentlivet och arbetslivet.
6/19
Sanna Stefansson och Anna-Carin Carnebro från företaget Webbevakning, som levererar webblösningar för företag, höll i en diskussion om hur man kan stärka internkommunikationen på företag med hjälp av sociala medier.
7/19
Brit Stakston, debattör, bloggare och mediestrateg på JMW Kommunikation är tillsammans med Karin Ajaxon, som driver frågan om nätneutralitet i Julia-gruppen, med i it-ministern Anna-Karin Hatts digitaliseringsråd. Här uppmanar de deltagarna på Webcoast att komma in med förslag till regeringens digitala agenda.
8/19
Webcoasts egna "Passioncloud" där deltagarna fick dela med sig av sina passioner till varandra.
9/19
Karin Lundberg skriver upp sin passion. På lappen står det "vetenskapskommunikation". Hon är på väg att starta eget och vill jobba som skribent för texter inom populärvetenskap och som utställningsproducent för muséer och utställningar.
10/19
Andreas Bard är affilite och driver företaget Dreambuilders där han föreläser för företag om hur de kan optimera sina satsningar på affiliate-lösningar.
11/19
Christina Löfving, aka. it-mamman med bloggen itmamman.se, är it-pedagog i Stenungsund och åker runt och pratar om unga och it. På Webcoast höll hon i en diskussion om hur vi möter unga gamers i skolan och samhället.
12/19
Deltagarna fick även möjlighet att erbjuda sina tjänster, berätta om vad de söker för jobb eller erbjuda jobb på Webcoast. Och det kom upp en hel del matchmaking-lappar på fönstret under helgen.
13/19
Mattias Östmar, analytiker som driver eget, höll en session om en modell för skarpare analys av allt.
14/19
Troed Sångberg, futurist på Sony Ericsson, tog deltagarna tillbaka i framtiden. Han använde historien för att berätta om det som komma skall. "Allting kommer bli socialt eftersom vi är det" - stod det på en av hans slides.
15/19
Magnus Jönsson, som jobbar med trycksaksplanering på Elanders, pratade med Victoria Peterson som är arbetssökande och kan kommunikation och juridik.
"Jag har tänkt att sätta upp mitt namn på matchmaking-fönstret hela dagen . Det är konstigt hur man kan hänga ut sitt liv på internet, men inte sätta upp en lapp på en tavla för att det blir så konkret", säger Victoria Peterson.
"Det blir mycket intryck av en konferens som Webcoast för att man deltar både på internet och fysiskt, och man blir helt slut efteråt", fortsatte hon.
16/19
Björn Jeffery, som driver spelstudion Toca Boca på Bonnier Digital, pratade om hur han och hans team har jobbat med att utveckla appar för barn som ska fungera som digitala leksaker.
17/19
Mattias Jägerskog, som bland annat driver Skjutsgruppen där man samordnar samåkning via Facebook och Twitter, pratade med Karolina Nowicka som är kommunikatör på 365 saker du kan göra - en blogg som handlar om hur kort steget är från tanke till handling och där man jobbar bland annat med att ungdomar ska få bättre självförtroende.
18/19
Språkkonsulten Anna Hass höll en workshop om personligt varumärke där deltagarna fick tänka till om vad som definierar dem.
19/19
Hela deltagargänget på Webcoast.
Läs mer om Webcoast på Internetworlds blogg Digitalaaffarer.se.