Han inleder sitt föredrag ”Så gör du dina besökare till kunder” med att visa texten: ”Konvertering är att få dina besökare att göra vad du vill att de ska göra på en webbplats eller en viss landingssida”.

– No shit? Det verkar självklart, men om det är självklart, varför lägger vi då krokben för oss själva?, frågar sig John Ekman

Exempel på konvertering kan allstå vara sådant som att registrera sig för nyhetsbrev, köpa en tjänst eller ladda ner en app.

– Det handlar inte om vad besökaren skulle kunna, utan ska, vad besökaren ska göra. Och vad ska vi göra för att de ska kunna göra det?

Han listar fyra vanliga missuppfattningar om vad konvertering egentligen är:

1 Webbanalys.

2 Usability, användarvänlighet

3 Webbdesign? ”Problemet är att webbyråer bara vill göra nytt och redesign är inte svaret”.

4 IT,” it löser allt”.

Nej, menar John Ekman, svaret är alla fyra, plus en sista faktor som är: testning.

– Ni måste se hur de olika faktorerna fungerar sammantaget.

Genom att testa sajten och hur olika typer av kunder använder den utifrån de fyra olika områdena kan ett företag öka sin konverteringsgrad stort.

Exempel på faktorer som ökar konverteringsgraden är att en filmsajt ska ha en tydlig startknapp, att en sajt som har problem inte ska visa enbart ett felmeddelande, utan ha ett tydligt nummer till sin kundtjänst, så att användaren ändå ska kunna beställa eller handla.

Han vänder sig också mot att stirra sig blind på besöksarantal.

– Det är inte fel att veta var en besökare är, men besök och affär är inte samma sak, det är bara ”chasing eyeballs”, säger John Ekman.