Peter Arvai från Prezi tog med besökarna på Webbdagarna på en resa genom presentationshistorien. Innan powerpoint fanns diaprojektorn, och innan dess fanns något som hette Laterna Magica. Det var också en sorts diaprojektor, en låda med ett ljus och en lins inuti. Den fanns redan från mitten av 1600-talet.

– Än idag är slideformatet som bäst när man använder det för att illustrera en berättelse. Det är en slags underhållning, sa Peter Arvai.

Han beskrev också hur Pytaghoras sats fungerar och hur icke-linjära presentationer där människor får ställa frågor gör det lättare att ta till sig information.

–Sedan hände inget på två hundra år i presentationsbranschen, och sen kom Prezi.

Peter Arvai delar sin tid mellan San Francisco och Budapest som vd för Prezi. Han har varit entreprenör sedan KTH-tiden, först på Mobispine och sedan på Omvard.se (som blev vald till Internetworlds bästa sajt 2009). Peters mamma blev sjuk och slussades runt mellan olika sjukhus vilket fick honom att börja tänka på hur hon kunde hitta rätt i vården. Omvard.se jämför kvalitet på vård mellan olika sjukhus och vårdcentraler.

Det Prezi gör är att lägga till zoomning och möjligheten att zooma ut, att avslöja samband. Konferensen TED hade inte investerat i några andra bolag men ville vara med på Prezis resa. Idag har Prezi 2,5 miljoner användare världen över och många presentationer finns tillgängliga och är kopierbara.

– Visst ser det snyggt ut och formatet är lite annorlunda, men det är tufft att ge sig in i en bransch där 90 procent av alla användare använder samma tjänst.

Peter Arvai förklarade hur han ser på den stora samhällsomvälvning som sker i takt med webbens utveckling.

Grundaren av Facebook, Mark Zuckerberg, har myntat “Mark’s Law”. Han hävdar att man delar med sig av dubbelt så mycket data varje år jämfört med året innan berättade Peter Arvai.

– På sajten 'Patients like me' kan man dela med sig av sin sjukdomshistoria och jämföra sig med andra. Det som är intressant är att det är information som de flesta tidigare har tyckt är superhemliga. Här delar folk med sig sin sjukdomshistorik frivilligt. Det kanske håller på att hända något i termer av hur vi förhåller oss till information.

Vi är på väg från att ha databrist inom många områden till att befinna oss i en värld där vi har mycket mer data än vi någonsin kan ta till oss hävdar Peter Arvai. Vi går från en värld där det var dyrt att publicera till en värld där det är dyrt att kontrollera information enligt honom.

– Vi har valt att bygga en hel affärsmodell kring att det är dyrt att kontrollera information. Om man vill göra hemliga presentationer så får man betala för Prezi, men om man delar med sig är det gratis. Det har gått så bra att vi inte har behövt göra några fler finansieringsrundor.

Samtidigt pekar Peter Arvai på att vi alla som jobbar med webben har ett ansvar.

– Om vi nu fått massa möjligheter via webben, kan det då vara så att vi har ett ansvar för det samhälle vi skapar via webben? Hur är ett samhälle där det finns ett överflöd av information och svårigheter med att förstå vad som är det viktiga? Jag är orolig, men i grunden optimistisk. Det är vi som jobbar med webben som kommer att bygga samhällsevolutionen.

– Det finns 7 miljarder människor på jorden, och 5 miljarder har mobilabonnemang. 2 miljarder använder internet på ett eller annat sätt. Det är en väldig kraft i de siffrorna, sa Peter Arvai också.

Enligt Peter Arvai är Prezis största utmaning just nu att rekrytera bra medarbetare. Bolaget söker folk för fullt.