– Jag bryr mig inte om sök, jag bryr mig om lek. Google får bry sig om sök. Jag måste leverera det bästa spelupplevelsen till barnen. Så inledde Peter Munk från Lego sin dragning på Internetworlds Webbdagarna.

Legos vision är att uppfinna framtidens lek, både i den fysiska och digitala verkligheten. Allt handlar inte om att optimera och analysera Googles algoritmer enligt Peter Munk. Man får inte glömma bort innehållet och användarna.

– Vi funderar på hur vi kan göra vår sajt cool för tjejerna och killarna, inte för sökmotorerna.

För Lego är det viktigt att jobba med innehållet och gå “back to basics”. Peter Munk pekar på att många pratar om nya lösningar och ny teknik, men vi måste också fundera på vilket innehåll vi fyller den nya tekniken med enligt honom.

Lego Magazine har 1,8 miljoner läsare. Lego.com har 20 miljoner unika besökare. Till det kommer tv-spel och andra produkter.

– Vår sajt måste vara en säker plats för barnen. När folk säger att vi måste finnas på alla ställen som är relevanta säger vi nej, vi måste vara en säker plats.

Barn på nätet testar mycket och bryr sig inte om vilken plattform de använder. De reagerar snabbt om innehållet inte motsvarar förväntningarna och klickar sig snabbt vidare.

– Att prata om hur internet på en konferens som den här är för ett barn som att vi skulle förklara hur en tv fungerar. Det är naturligt för dem, sa Peter Munk.

Peter Munks fem tips för bra sökoptimering:

  • Förstå målgruppen
  • Använd alla möjliga källor för input
  • Skapa en innehållsstrategi och investera ordentligt i den
  • PR är en lätt väg för att få ut ett budskap genom att andra skriver om dina produkter och tjänster.
  • Bevaka hur användarna når och använder din sajt.