– Vi hade ett otroligt fett pris i tävlingen, en Mini. Men det räcker inte, det måste till något mer också, säger Magnus Andersson, copywriter på Jung von Matt.
– Det räcker inte heller med bara fet teknik det måste också vara relevant för varumärket, säger Daniel Wahlgren, ad på Jung von Matt.

De har jobbat med kampanjen Mini Get Away som utspelade sig i Stockholm. Genom en positioneringsapp jagade stockholmarna en virtuell bil i innerstan.

– Vi hade vi ingen målgrupp med en fysisk ålder, de måste vara mentalt unga, säger Magnus Andersson.

Spelstrategin för kampanjen var att den skulle bli ett samtalsämne och vara lätt att förstå. Jung von Matt jobbade med appen och tävlingsupplägget under tre månader innan den gick live och tyckte att de hade garderat sig med serverutrymme.

– Servern kraschade efter 30 sekunder, det blev panik och vi svettades innan vi fick upp servern efter en timme, säger Magnus Andersson.

Lärdom: Ha alltid stor serverkapacitet.

Andra dagen för kampanjen: Allt går bra tills det sker en hackerattack tre minuter innan dagsfinalen.
– En person gjorde en egen hemsida där han outade vilka alla var som var med i tävlingen.

Lärdom: Håll alla signaler som skickas anonyma.

Sjätte dagen: Kvällen innan finalen, klockan 23.00, ändrar Facebook sitt inloggningssystem och ingen spelare kan logga in.

Lärdom: Om det inte är absolut nödvändigt, undvik att vara beroende av tredje part.

Finaldagen: Telefonnätet överbelastat

Lärdom: Kolla med telebolaget om de kan få upp kapaciteten de sista timmarna.

Dessutom stoppade Apple appen…
Lärdom: Lägg alltid in en disclaimer där det står att inte Apple står bakom er kampanj.

En månad efter Mini Get Away så ringer Google i San Francisco upp och frågar om Jung von Matt kan göra en liknande grej för dem på mobilmässan i Barcelona.
– Nej, svarade Jung von Matt.

De gjorde istället en kontakt-app för dem som var på konferensen, som användes i över 30 timmar och styrdes av värme från där människorna var.

– Varför fungerade den här appen så bra. Jo, för att målgruppen var män i kostymer och de skulle aldrig jaga runt efter en bil på stan, säger Daniel Wahlgren.

En sak att tänka på är om användarna för en app är i ett annat land för då kan roaming-kostnaderna dra iväg.

– Vi trodde att vi skulle komma till wifi-himlen i Barcelona, men icke, säger Magnus Andersson.

Lärdom: Var även attraktiv i offline-mode