– Jag känner mig som en kapplöpningshäst. Jag har suttit i båset och väntat i två dagar på att få komma upp här och möta er, säger Joakim Jardenberg, webbranschprofil, tyckare och bloggare som driver Mindpark.

Han har i uppgift att berätta för besökarna på Webbdagarna vad som händer med internet om fem år.
– Problemet med framtiden är att det enda vi kan vara riktigt säkra på att vi har fel. Därför är det skönt att jag fick ta femårsperspektivet.

– Det är i det som ännu inte har blivit mainstream som det händer saker, slår Joakim Jardenberg fast.

Han målar upp tre trender som han tror kommer att vara mainstream om fem år:

  • Darwin FTW
  • One machine, many windows
  • 100 procent människa

– Det är kollaborativt och participatoriskt. Vi kommer att behöva göra det här tillsammans.

Joakim Jardenberg drar igång första trenden med en video där Iris, 11 månader, leker med en Iphone.
– Det här är fascinerande, för söker ni på Youtube så kommer ni att hitta tusentals såna här filmer, och vi måste ha med oss att 50 procent av alla fyråaringar är internetanvändare.

– Internet föder nya målgrupper och nya beteenden och det gäller inte längre bara kidsen.

Joakim Jardenberg drar en parallell till Tjernobyl 1986 då man kunde undanhålla in information från allmänheten.
– Tittar vi på vad som som har hänt medielandskapet så ser vi att det är 50-års hopp. Men någonstans i den tiden vi är nu är det ett-årshopp när vi beskriver utvecklingen.

För fyra år sedan fanns knappt Facebook, nu är det större än Aftonbladet, som har funnits sedan 1830. Joakim Jardenberg berättar att 300 nya tjänster startas på nätet varje dag. Ett år senare är en av dem kvar.

– Det är en ständigt pågående förändring som vi måste förhålla oss till. Vi har inte allt att vinna på att vara störst och vackrast, utan det är den som är mest föränderlig som vinner. Den som inte förändras går sönder.

Den andra trenden Joakim Jardenberg tar upp är ”one machine”.
– När vi ska förstå vad internet kan betyda för oss så kan vi förstå det som en maskin.

Det finns 60 biljoner länkar på internet och nätet utvecklas hela tiden. Joakim Jardenberg beskriver internet som en maskin som i framtiden kommer att vara kraftfullare än hela världen.

– Det vi måste göra nu är att lära av gamla vanor. För många av myterna har redan krossats och det kommer de att göra det varje dag.

– Vi kan vara stålmän var vi än är och ha tillgång till all information i mobilen. Varenda skärm i hela världen ska vara ett fönster till vår maskin.

Dagens populära appar är ett steg tillbaka i utvecklingen, menar Joakim Jardenberg.
– Jag älskar apparna i dag, men jag tror att vi på sikt kommer att ha fönster in i den enda maskinen. Akta er lite för appar, uppmanar Joakim Jardenberg.

Den tredje trenden är att vara 100 procent människa, vilket innebär att alltid vara online, menar Joakim Jardenberg. Personligt blir publikt och vi kan inte längre skilja på arbetstid och fritid. Vi bloggar och vi Youtubar och vi finns i det för att projicera en del av vår identitet. Sen lägger vi ihop det vi gör i nätverk.

– Det blir intressant när vi börjar prata med varandra.
– Vi vill skapa vår identitet genom nätverk. Johan Stael von Holstein kan få säga vad han vill om Facebook, men det är ett gift, det är en drog för oss.

– Vi bjuder på oss själva. Men frågan är vad gör vi av det här, för det funkar inte för alla.

Joakim Jardenberg tar upp ett exempel där Fredrik Virtanen twittrade om att Mats Olsson på Expressen åt middag med Live Nation.
– Det är den som bjuder mest på sig själv som får ett slags tolkningsföreträde.

– Vi måste lära oss att leva med att internet kryper närmare inpå oss. Internet är inte längre en nördfråga, säger han.

Fyra steg mot att bli 100 procent människa:

  • Du är din identitet.
  • Du är ditt nätverk.
  • Du är internet.
  • Du bryr dig inte. Typ.

Hur ska vi då förhålla oss till det här?
– Jo, nu ska ni gå hem och fortbilda er. Sök på Google och ta reda på information, svaren finns därute.
– Jag tror att det kommer att vara som skolan i Aten. Vi har Aristoteles och Platon, men vi bygger skolan tillsammans.

– Undvik the bif fail och skapa the big win. Kontrollera inte, dominera!, avslutar Joakim Jardenberg med.