För att kunna bemöta negativ kritik på internet måste du först hitta den. Gärna så snabbt som möjligt när den är aktuell och helst innan den sprider sig vidare. Det kan också vara bra att hålla koll på vad som skrivs om ditt företag för att se hur människor uppfattar företaget generellt.

Det är inte alltid lätt att hitta vad som skrivs. Inlägg om ditt företag kan finnas på bloggar och mikrobloggar, i nyheter, på forum och på privata webbplatser. Att söka igenom allt tar alldeles för lång tid, i stället finns det enkla tjänster som hjälper dig att hitta det skrivna och meddelar dig så fort något dyker upp.

För det mindre företaget är det inte alltid motiverat att lägga stora pengar på tjänster från företag som erbjuder realtidsövervakning av internet och sociala medier och som även levererar analyser och trender av materialet som hittas. Du kommer långt även med de verktyg som är helt gratis.

Twitter-sök
Twitter-sök

www.twitter.com/search
Twitter har blivit en informationskanal att räkna med. För att se vad som skrivs skapar du enkelt ett konto på twitter.com. Under ”Home” i högerspalten finns ett sökfält. Sök och spara din sökning eller välj att få ut en rss som du kan spara i din rss-läsare. Twitter har också en separat sökfunktion på search.twitter.com. Det finns även en rad webbtjänster för att hantera Twitterflöde och sökningar som Tweetdeck.com, Twitterfeed.com och Hellotext.com.

Twingly bloggsök
Twingly

www.twingly.com/search
Precis som Googles bloggsök hittar Twingly relevanta blogginlägg som innehåller de ord du har sökt på. Spara dina sökningar som rss:er eller få ett mejl när nya träffar dyker upp.

Knuff.se
Knuff.se

www.knuff.se
Bloggövervakning med möjlighet att plocka ut rss-flöden på dina sökningar. Söker bland tusentals svenska bloggar.

Google Alerts

Google Alerts
www.google.com/alerts
En tjänst från Google som hjälper dig att hålla koll på det senaste som sökmotorn snappar upp. Om du ställer in vilket/vilka ord du vill följa meddelas du via mejl så fort något nytt dyker upp. Du kan till exempel ha en sökning på ditt företag, en sökning på en viss nyhetshändelse eller varför inte en sökning på konkurrenten? Luta dig tillbaka och låt Google göra jobbet.
För att använda tjänsten måste du ha ett konto hos Google, något som är gratis.

Twingly mikrobloggsök
Twingly mikrobloggsök

www.twingly.com/microblogsearch
Twingly har även en sökfunktion för att hitta inlägg skrivna på Twitter, Jaiku och andra mikrobloggar. Även här kan du få ut en rss med sökresultat.

Google bloggsök
Google Blog Alert
www.blogsearch.google.se/
Fungerar som Googles vanliga sök, men letar i stället igenom bloggosfären efter de ord du har angivit. Varje sökning kan sparas som rss. På så sätt kan du enkelt följa flera sökord samtidigt i din rss-läsare. Kräver ett Google-konto.

Fakta

Är du i stället intresserad av att låta ett företag sköta bevakningen åt dig och få djupare analyser? Här är några företag som erbjuder den typen av tjänster: