Bloggaren och pr-konsulten Hans Kullins sju bästa tips för att bygga varumärke i sociala medier

  • Fokusering. Att bli sedd som en generalist är lika med att inte vara känd för någonting.
  • Differentiering. Vad skiljer dig från alla andra som kan nästan samma saker? Är du en bra fotograf som också gillar skidåkning? Copywriter som kan mat? Hitta de egenskaper som gör att du står ut från mängden.
  • Var generös med kunskap. Ju mer du delar med dig, desto fler kommer att inse att du kan ditt område.
  • Nätverka. Använd sociala medier till det de är bäst på: social interaktion. Följ intressanta, kunniga och inflytelserika personer inom ditt område. Prata med dem, lär av dem, kommentera deras blogginlägg, sprid deras tweets och lägg till dina synpunkter på olika frågor, så kommer ditt namn snart att synas på deras radar.
  • Berätta om dina drömmar. Om inte andra känner till vilket ditt drömjobb är, kommer de heller inte att tänka på dig när de ska tipsa om jobbet när det är ledigt.
  • Var uthållig. När du själv börjar tröttna på en sak, det är då andra börjar känna igen den. (”Jag har haft samma avatar på olika sociala medier sedan 2004 så jag är lätt att känna igen”, säger Hans Kullin.)
  • Starta en blogg. Det finns få saker som slår en blogg när det gäller att ha en plattform för att utveckla sina tankar.

Så ska du inte göra – Hans Kullins fem största missar

  • Tro att ditt professionella och privata jag är helt skilda åt på nätet. Sura bloggkommentarer eller Twitter-bråk speglar sig i ditt varumärke.
  • Låta bli att konversera. Nätverkande genom sociala medier gör sig bäst genom aktivt deltagande.
  • Ta genvägar, genom att ta andras idéer och låtsas att de är dina egna eller blåsa upp ditt ego genom att använda tjänster som snabbt ger tusentals följare på Twitter, till exempel.
  • Gapa efter för mycket. Hitta i stället en nisch och försök synas inom den. Du kan inte bli bäst på allt vid 23 års ålder.
  • Översälja dig själv. Helst ska din kunskap och dina åsikter visa din kompetens, i förlängningen gör det även att andra berättar om hur bra du är. Självförtroende är inte fel, men när du själv för tionde gången berättar att du är bäst kan det stöta bort folk.

The Neville & Holtz Report – ett lyckat exempel:

Hans Kullin tipsar om ”The Neville & Holtz Report: For immediate release”, en podcast om nya medier, som ett bra exempel på hur man lyckas bygga varumärke i sociala medier. Neville Hobson och Shel Holtz har lyckats bygga en community kring sina personligheter och sina podcasts.

Folk som har följt dem under alla år kommer inte längre dit bara för deras kunskap, utan för nätverket runt omkring. ”Det tycker jag är ett bra exempel på att använda sociala medier för att bygga en karriär”, säger Hans Kullin.