– Det är jättesvårt att säga om det är en bra lösning innan Ntoklo har gjort sin första kundinstallation, men konceptet är intressant, säger hon.

Judith Wolst är inte förvånad över att Ntoklo lanserar den här tjänsten.
– Vi har sett tendensen att det är på väg åt det här hållet ganska länge, jag har väl bara väntat på att det ska komma någon aktör med en sådan lösning.

Judith Wolst väntar nu med intresse på att få se den första skarpa installationen av Ntoklo på en e-handelsplats.

– Det gäller att man gör det på ett snyggt och användarvänligt sätt så att användaren upplever det som en naturlig del av webbplatsen och inte ett påklistrat lager. Det ska bli väldigt kul att se.

Fördelen med en sådan tjänst är att det förhoppningsvis blir mer naturligt för kunderna att utnyttja sina sociala nätverk när de ska handla, menar Judith Wolst.

– Man diskuterar ju med sitt nätverk redan i dag, men man gör det utanför e-handelssajten, på forum, Facebook och så vidare.

Nackdelen kan vara att vissa användare känner sig obekväma och tycker att e-handelssajten får för mycket kunskap om dem, enligt Judith Wolst.

– Men det är nog mest i början i så­dana fall. När vi väl vant oss uppskattar vi det nog mer och mer.