– Jag visste att hon pluggade till förpackningsutvecklare, såg att hon hade tråkigt på sin praktik och frågade om hon ville komma till oss i och med att vi skulle göra om våra förpackningar.

Det säger Sandra Mandorff, marknadskoordinator på livsmedelsimportören Sevan, om när hon rekryterade Emilia Nilsson som praktikant.. Hon trivs själv på Twitter och använder kanalen både i jobbet och privat. För Sevan som företag har det blivit ett sätt att komma i kontakt med kunder och konsumenter samt följa diskussioner om deras produkter.

För Sandra Mandorff var det naturligt att kontakta Emilia Nilsson eftersom hon följt henne en längre tid och visste att hon sysslade med förpackningsutveckling. Hon kan även tänka sig att använda kanalen i framtiden beroende på vilken kompetens hon söker.

– Söker man någon som jobbar med kommunkation och marknadsföring kan jag tänka mig att enbart använda Twitter. Då får jag en person som kan hantera sociala medier och digital marknadsföring. Jag har själv sökt ett jobb via Twitter. Jag kom på intervju, men fick det inte.

För Emilia Nilsson som blev rekryterad till Sevan var det aldrig någon tvekan om att använda Twitter för att hitta både uppdragsgivare och intressanta personer. Samtidigt tycker hon att kanalen är ganska lättillgänglig och kravlös, till skillnad från Facebook.

– Twitter är ett bra verktyg som kompletterar om man inte vill adda nån på facebook. Det är så enkelt, det behöver inte vara svårare än så. Jag tror också att det passar svenskarna bra. Man behöver inte komma för nära, säger hon.

Samtidigt pekar Emilia Nilsson på att man som ny på Twitter måste våga ta för sig och ge sig in i diskussioner. Och är man ett företag så gäller att det inte spamma sina följare.

– Jag hatar när folk matar ut länkar från ett företag. Alla personer vill inte klicka på länkar. Man måste våga ta initiativ och starta diskussioner med andra människor och inte vara rädd för det. Du kan få en personlig kontakt med ganska många företag om du vill eftersom många jobbar där med kundtjänst.

Finns det något man ska akta sig för?
– Man behöver inte twittra om senaste fyllan om man vill ha en offentlig profil. Man måste välja vem man vill vara. För mig är Twitter naturligt. Det är klart man ska finnas där. Det blir en helt annan kontakt. Det är en portal in.

Svar på tio minuter
Markus Petterssons historia påminner om Emilia Nilssons. Även han fanns sedan länge på Twitter och hade redan engagerat sig i både de samtal och personer som han tyckte var intressanta. Och det lönade sig.

– Jag började följa en kvinna som jobbar med entreprenörskap som var ett område jag ville jobba med då. I maj förra året la hon ut ett inlägg i stil med “idag ska jag börja söka efter entreprenörsvisionärer”. Jag drog iväg ett direktmeddelande tio minuter senare och fick svar direkt och intervju efter lunch samma dag. Två dagar senare hade jag jobbet. Då fick jag en projektanställning på Drivhuset för att jobba med de frågorna.

Markus Pettersson beskriver att han ser på Twitter som en katalysator för relationer som han vill ha i den fysiska världen. Genom att hålla sig framme och etablera sig inom en nisch kan man bädda för framtida karriärsteg.

– Det låter planerat och nästan som att skapa relationer med folk bara för att man har nytta av dem, men det är lite så jag tänkte. Att börja följa och ha lite dialog hjälper till. Det underlättar att hon visste vem jag var och vad jag stod för. Sen var en anledning att jag fick jobbet att hon såg att jag var duktig på sociala medier, och det blev också en av mina arbetsuppgifter.

Efter projektanställningen på Drivhuset har Markus Pettersson gått vidare. Nu jobbar han på Göteborgsposten med kundrelationer. Genom Twitter har han även kunnat bygga relationer internt på GP, något som kanske inte är det första man tänker på när man använder tjänsten.

– Här på GP så har jag även lärt känna folk som är journalister och jobbar på GP. Jag som marknadsmänniska kan komma in och ha en dialog med journalisterna. Det är ett sätt att komma in på jobbet.

Vad är ditt bästa tips för den som vill hitta nytt jobb eller rekrytera via Twitter?
– Skapa relationer med folk du vill lära känna både för din egen kompetens och privat och professionellt nätverk. Det är vi dåliga på i Sverige. Det är fortfarande väldigt mycket personligt, och man använder Twitter på samma sätt som Facebook. Men använd det också som ett verktyg för att skapa professionella relationer och dela med dig av din egen kunskap.

– I samband med att jag skrivit på för Drivhuset så fick jag en förfrågan från en rekryteringsbyrå som hittat mig på Twitter. Jag tror att fler rekryteringsbyråer kommer jobba i uppsökande syften i framtiden.

TIPS: 
Genom att tagga inlägg med hashtaggen #nyttjobb kan den som söker jobb eller personal lätt hitta varandra på Twitter.

Fakta

1. Våga vara personlig! Vilka personer/företag följer du på twitter och varför? Ofta tycker man att personen/företaget har intressanta tweets, vilken väg ska du hålla? Testa dig fram.
2. Spamma inte! Det finns ingen som kommer orka trycka på alla dina länkar, variera dina tweets med åsikter, tips och tankar så får din profil karaktär. Den ska väl representera dig?
3. Varför ska någon följa dig? Twitter är ett nätverk där man kan utmana, kommunicera och våga fråga. Var den drivande och ta för dig. Visa att du finns!