Det var i engagemanget i sport som idén till Brightbuy föddes. Mattias Emretzon, Andreas Emretzon och Mattias Wikman är gamla barndomsvänner och tillsammans har de byggt en e-handel för att sälja kläder och sportartiklar där en del av intäkterna går till lag och idrottsföreningar. Målgruppen är familjer med en relation till sport som, i stället för att lagmedlemmarna ska ut och sälja lotter eller att föräldrarna ska donera pengar direkt, kan handla kläder och sportartiklar med vetskapen om man att bidrar med varje köp. Ska man ändå köpa in tjugo rullar tejp till hockeyklubborna så kan man göra det på Brightbuy. Grundarna planerar att plattformen ska växa organiskt och 25 klubbar är anslutna från starten.

Brightbuy
E-handelsplats med försäljning av kläder och sportartiklar där en viss procent av intäkterna går till sportklubbar och idrottsföreningar i Sverige.
Grundare: Mattias Emretzon, Mattias Wikman och Andreas Emretzon.
Startades: januari 2011, lansering i slutet av maj
Anställda: 3
Ort: Stockholm
Omsättning: ingen än
Ägare: Mattias Emretzon, Andreas Emretzon och Mattias Wikman.
www.brightbuy.se

Fakta

Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.

Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.

När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.

Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:

  • drivkraft och visioner
  • affärsidé
  • risk
  • affärsmodell
  • potential för framgång 2011