Det behöver inte vara dyrt. Marknaden för verktyg som bevakar sociala medier är översåld med för stora löften och för saftiga fakturor. Det hävdar grundarna av Conny Communications.
Två av dem hoppade av från konkurrenten Meltwater förra året med känslan av att det borde gå att göra ett verktyg som var både billigare och smartare för kunderna att använda. Enligt dem själva är kvalitativa data och ett extremt förenklat men ändå kraftfullt gränssnitt konkurrensfördelarna med Conny Communications tjänst.
Connycom från Conny Communications
Bevakningsverktyg för sociala medier som hjälper användaren att hitta och analysera omnämnanden på nätet.
Grundare: Jesper Benon Marcus Myrberg och Kristofer Ljungdahl.
Startades: 2010
Anställda: 4
Ort: Stockholm
Omsättning: 4 miljoner kronor under 2011 (egen prognos)
Ägare: Jesper Benon, Kristofer Ljungdahl och Marcus Myrberg är majoritetsägare.
www.connycom.se
Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.
Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.
När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.
Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:
- drivkraft och visioner
- affärsidé
- risk
- affärsmodell
- potential för framgång 2011