En app som bara är reklam, går det? Svenska Rabble erbjuder sina kunder en teknisk plattform för rabattkuponger, men till skillnad från hos till exempel Groupon eller Let’s Deal är kupongerna gratis att använda och ladda ner via tjänstens Iphone- eller Android-app. Idén till appen kom när några av grundarna tog en fika en söndag. De gillade fiket och började spåna på olika sätt att dela erfarenheten och omdömet med andra.

En av idéerna var att om fiket bjudit på en kaffe kanske fler hade återvänt, då skulle kaffekoppen bli rekryteringskostnaden för fler kunder. Och det blev idén till Rabble. Intäkterna kommer från de deltagande företagen som erbjuds att sprida platsburna rabattkuponger.

Nu är bolaget mitt uppe i en nationell lansering och har bland annat fått in en större snabbmatskedja som kund. Med på resan finns även två privatinvesterare, där John Wattin, ordförande i Betsson, är en av dem som gått in i bolaget.

Rabble
Teknisk plattform för mobila rabattkuponger kopplade till användarens position, med möjlighet för företag att marknadsföra sig.
Grundare: Simon Wallén, Sergej Kotliar, Daniel Zeitoun, Johan Vallstrand och Victor Schelin
Startades: Maj 2010
Anställda: 11
Ort: Stockholm
Omsättning: ingen uppgift
Ägare: Simon Wallén, Sergej Kotliar, Daniel Zeitoun, Johan Vallstrand och Victor Schelin samt privata investerare.
www.rabble.se

Fakta

Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.

Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.

När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.

Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:

  • drivkraft och visioner
  • affärsidé
  • risk
  • affärsmodell
  • potential för framgång 2011